ایا بعد از کامپوزیت دندان خراب و پوسیده می شود؟

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت واقعیت دارد؟

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت و روش جلوگیری از آن موضوع بسیار با اهمیتی برای متقاضیان این روش زیبایی است. کامپوزیت به هدف زیبایی انجام می‌شود و در سال‌ های اخیر به یکی از روش‌ های محبوب برای افرادی که به دنبال زیبایی دهان و دندان هستند تبدیل شده است. علیرغم مزایای فراوان این روش، تعدادی معایب شاید مهم نیز دارد. به عنوان مثال احتمالا کامپوزیت‌ های می‌ توانند باعث ایجاد پوسیدگی روی دندان‌ها شوند. در ادامه‌ی این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

کامپوزیت باعث خرابی دندان ها می شود؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی و خرابی دندان می شود؟

کامپوزیت دندان به‌خودی‌ خود باعث پوسیدگی و خرابی دندان نمی‌ شود؛ با این حال، اگر به‌درستی نصب نشود یا بهداشت دهان و دندان به‌ خوبی رعایت نشود، مشکلاتی ایجاد می شود. تجمع پلاک و باکتری‌ ها در اطراف کامپوزیت می‌ تواند باعث پوسیدگی و التهاب لثه شود.

علاوه بر این، در صورت ترک خوردن یا شکستگی کامپوزیت، امکان ورود باکتری‌ها به داخل دندان و ایجاد پوسیدگی وجود دارد. بنابراین، مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از این مشکلات ضروری است.

علت پوسیدگی دندان‌ها بعد از کامپوزیت

کامپوزیت دندان از موادی تشکیل شده است که قابلیت پوسیدگی را ندارد اما خود دندان طبیعی که در زیر کامپوزیت قرار گرفته است می‌تواند دچار پوسیدگی شود. 

پوسیدگی دندان پس از کامپوزیت کردن بنا به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. در ادامه به برخی از مهمترین دلایل اشاره می‌شود:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بسیاری از افراد پس از کامپوزیت دندان‌ها، گمان می‌کنند دیگر نیازی به رسیدگی و مراقبت از دندان‌ها وجود ندارد. در صورتی که پس از کامپوزیت کردن باید مراقبت‌ و بهداشت دهان و دندان را بییشتر از گذشته پیگری نمائید.

هنگام کامپوزیت کردن دندان‌ها یک لایه‌ی نازک از روی مینای دندان تراشیده می‌شود و همین موضوع منجر به ضعیف شدن مینای دندان می‌شود در نتیجه دندان‌های کامپوزیت شده بیشتر از دندان‌های طبیعی در معرض پوسیدگی و آسیب قرار دارند. 

اگر پیش از کامپوزیت کردن به بهداشت دندان‌ها اهمیت نمی‌دادید، توصیه می‌شود این موضوع را پس از کامپوزیت با جدیت بیشتری پیگیری نمائید. روزانه دو بار مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و معاینات دوره‌ای را به صورت منظم انجام دهید.

جمع شدن ذرات غذا بین دندان و کامپوزیت

ذرات مواد غذایی که در طی روز مصرف می‌کنید ممکن است بین دندان‌ها و کامپوزیت جمع شوند و محیط مناسبی را برای پوسیدگی ایجاد نمایند. به خصوص اگر باندینگ مواد کامپوزیت روی دندان اصلی به خوبی انجام نشده باشد و یا اگر مواد باندینگ به مرور خراب شوند همگی می‌توانند محیط مناسبی را برای تجمع مواد غذایی ریز و رشد باکتری‌ها فراهم کند. 

بنابراین همان طور که در قسمت پیش اشاره کردیم علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان لازم است معاینات دوره‌ای را پیگیری نمائید.

برخی از پوسیدگی‌های جزئی ممکن است توسط بیمار شناسایی نشود اما دندانپزشک با ابزار مخصوص می‌تواند جزئي‌ترین پوسیدگی‌ها را نیز تشخیص دهد. تشخیص پوسیدگی‌های کوچک و درمان به موقع آنها می‌تواند از پوسیدگی‌های شدید و آسیب‌های جدی‌تر خودداری نماید.

عدم ترمیم مشکلات دندان پیش از کامپوزیت

پیش از انجام کامپوزیت باید تمام مشکلات دندان مانند هرگونه شکستگی، پوسیدگی و یا سایر مشکلات دندان‌هایی که قرار است کامپوزیت شوند به طور کامل درمان شوند. در صورتی که مشکلات جزئی پیش از کامپوزیت برطرف نشود می‌تواند منجر به پوسیدگی و ایجاد مشکلات شدید پس از کامپوزیت شود.

پس از درمان پوسیدگی‌های جزئي باید جرم گیری و پولیش دندان‌ ها به خوبی انجام شود. اگر این مراحل به طور دقیق انجام نشود می‌توانند منجر به ایجاد پوسیدگی پس از کامپوزیت شوند. 

روش‌ های پیشگیری از پوسیدگی دندان پس از کامپوزیت کردن

همان طور که اشاره کردیم بنا به دلایل مختلف ممکن است پس از کامپوزیت کردن دچار پوسیدگی دندان شوید. روش‌هایی که می‌توانید احتمال پوسیدگی دندان‌ها بعد از کامپوزیت کردن را کاهش دهید عبارتند از:

  • به صورت مرتب مسواک بزنید.
  • از نخ دندان جهت از بین بردن مواد غذایی که بین دندان‌ ها جمع شده، استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل خودداری نمائید. آجیل‌ ها می‌توانند باعث فرسایش و افزایش میزان پوسیدگی دندان شوند. 
  • پس از خوردن غذاهای شیرین و یا غذاهایی که منجر به ایجاد لکه روی کامپوزیت می‌شوند دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • تغییر رنگ در کامپوزیت‌ ها طبیعی است، بنابراین به صورت دوره‌ای برای صیقل دادن آن باید به مطب دندانپزشک مراجعه نمائید.
  • حتی در صورتی که هیچ گونه مشکل و پوسیدگی روی دندان‌های خود مشاهده نمی‌ کنید باید هر شش ماه برای چکاپ به مطب دندانپزشک مراجعه نمائید. برخی از این مشکلات با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و تنها بهترین دندانپزشک تهران می‌تواند آنها را تشخیص و درمان کند. 
  • اگر سیگاری هستید، کشیدن سیگار و قلیان، پیپ و سایر محصولاتی که می‌توانند منجر به پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها شوند را ترک کنید. 

درمان پوسیدگی دندان‌ ها پس از کامپوزیت

اگر پس از کامپوزیت کردن متوجه پوسیدگی دندان‌ها شوید باید در اولین فرصت جهت درمان اقدام نمائید. گاهی اوقات بدون اینکه به مینای دندان آسیبی وارد شود، کامپوزیت از روی دندان تراشیده می‌شود. پس از درمان پوسیدگی می‌ توان دوباره دندان را کامپوزیت کرد. 

آیا کامپوزیت باعث خرابی دندان می شود؟

در این مقاله به تعدادی از دلایل پوسیدگی پس از کامپوزیت دندان و روش‌ های پیشگیری از آن اشاره شد. مهمترین نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که جهت کامپوزیت کردن دندان‌ها به یک دندانپزشک حرفه‌ ای و باتجریه مراجعه نمائید. اگر آسیب‌های دندان پیش از کامپوزیت کردن به خوبی درمان شود و کیفیت باندینگ مناسب باشد، احتمال پوسیدگی پس از کامپوزیت به شدت کاهش می‌یابد. برای انجام کامپوزیت دندان نزد بهترین دکتر کامپوزیت دندان تهران می توانید روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

در نهایت اگر بهداشت دهان و دندان و سایر مراقبت‌های پس از کامپوزیت را به درستی اجرا کنید می‌توانید از دندان‌هایی سفید، سالم و زیبا برای سال‌های طولانی لذت ببرید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search