آیا لمینت به دندان آسیب می زند؟

عوارض لمینت دندان که باید بشناسید!

لمینت دندان یکی از روش‌های پرطرفدار در زیبایی و بهبود ظاهر دندان‌ها است، اما مانند هر روش درمانی دیگری، ممکن است با عوارضی همراه باشد. در صورتی که لمینت به درستی انجام نشود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تری مانند پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه شود. به همین دلیل، آشنایی با عوارض احتمالی لمینت دندان و مشاوره با دندان‌پزشک متخصص قبل از تصمیم‌گیری، اهمیت زیادی دارد تا افراد بتوانند با اطلاعات کامل و اطمینان بیشتر به انتخاب این روش بپردازند.

خطرات رایج بعد از لمینت دندان

عوارض رایج لمینت دندان

اطلاع از عوارض لمینت دندان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این روش زیبایی دندان، هرچند که به بهبود ظاهر و لبخند کمک می‌کند، اما می‌تواند مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد. برخی از عوارض ممکن شامل حساسیت دندان‌ها، آسیب به مینای دندان و نیاز به تعویض لمینت‌ها پس از گذشت زمان است.

آگاهی از این مسائل به افراد کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری داشته باشند و قبل از اقدام به انجام این روش، تمام جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرند. تعدادی از عوارض احتمالی که بعد از لمینت دندان ممکن است اتفاق بیفتد عبارت است از:

حساسیت دندان

پس از لمینت کردن ممکن است دندان‌های شما نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و یا گرم حساس شود. این عارضه معمولاُ موقتی بوده و بعد از چند هفته از بین می‌رود.

مشکل در گاز زدن

اگر لمینت‌ها به خوبی نصب نشده باشند و یا اینکه باندینگ آنها درست اجرا نشده باشد ممکن است هنگام گاز زدن و جویدن مواد غذایی با مشکل روبرو شوید. این مشکل می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است نسبت به موادی که در ساخت لمینت به کار رفته است، مواد باندینگ و یا مواد بی‌حسی که پیش از لمینت مورد استفاده قرار می‌گیرد حساسیت داشته باشند و دچار واکنش‌های آلرژیک شوند.

علائم آلرژی شامل خارش، تورم و قرمز شدن لثه‌ها است.

تحریک بافت لثه

یکی خطرناک‌ترین عوارض لمینت سرامیکی، تحریک بافت لثه است. تحریک بافت لثه می‌تواند باعث موجب بیماری‌های لثه شود، به همین دلیل باید در اولین فرصت تحت درمان قرار بگیرد.

شکسته شدن لمینت‌ها

با اینکه لمینت‌ها از مواد بسیار مقاومی تشکیل شده‌اند اما مقاومت آنها از دندان‌های طبیعی کمتر است و ممکن است دچار شکستگی و یا ترک شوند. در این صورت باید لمینت‌ها را تعویض نمایید.

آسیب دیدگی دندان

برای اینکه لمینت‌ها روی دندان چسبانده شوند لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود. تراشیدن مینای دندان ساختار طبیعی دندان را برای همیشه تغییر می‌دهد و این تغییر قابل بازگشت نیست.

اگر مینای دندان بیش از حد طبیعی تراشیده شود باعث آسیب پذیر شدن دندان‌‌ها می‌شود.

یکسان نبودن رنگ لمینت با سایر دندان‌ها

اگر رنگ لمینت با رنگ دندان‌های طبیعی شما تطابق نداشته باشد ممکن است تفاوت رنگ ایجاد شده ظاهر غیرطبیعی هنگام لبخند زدن و صحبت کردن برای شما ایجاد کند. به علاوه احتمال تغییر رنگ لمینت دندان نیز وجود دارد.

چگونه می‌توان عوارض لمینت دندان را کاهش داد؟

با رعایت مراقبت های بعد از لمینت دندان، می‌توانید عوارض لمینت دندان را کاهش دهید، تعدادی از این دستورالعمل‌ ها عبارتند از:

  • روزانه دو مرتبه دندان‌ها خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. بهداشت مناسب دهان و دندان می‌تواند از دندان ها در مقابل صدمه و آسیب پیشگیری نماید.
  • در روزهای اول پس از لمینت کردن از مصرف غذاهای سفت خودداری نمائید. یک رژیم غذایی نرم و مایع می‌تواند میزان درد را کاهش داده و از حساسیت دندان‌ها پیشگیری نماید.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد و گرم خودداری نمایید.
  • در صورتی که دچار پوسیدگی دندان و یا سایر بیماری‌های لثه و دندان هستید پیش از لمینت کردن ابتدا باید این موارد ترمیم و درمان شوند.
  • به صورت منظم برای معاینات بعد از لمینت مراجعه نمایید تا هرگونه مشکل و عارضه در اولین فرصت شناسایی و درمان شود.

درمان عوارض لمینت دندان

با توجه به عوارض ایجاد شده پس از لمینت، نوع درمان ارائه شده نیز متفاوت خواهد بود. برخی از راهکارهای درمانی توصیه شده توسط بهترین دندانپزشک تهران به شرح زیر است:

  • مصرف داروهای مسکن در مواردی که با درد پس از لمینت مواجه هستید توصیه می‌شود.
  • در صورتی که دچار تورم، قرمزی، درد و یا خونریزی در اطراف دندان‌های لمینت شده هستید باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت عارضه‌ی ایجاد شده بررسی و درمان مناسب صورت بگیرد. گاهی اوقات نصب نامناسب لمینت و یا مراقبت نامناسب پس از لمینت کردن می‌تواند منجر به این عارضه شود.
  • اگر عارضه‌ی ایجاد شده جدی و شدید باشد در برخی موارد لازم است لمینت دندان برداشته شود و پس از ترمیم مشکلات ایجاد شده، لمینت جدید نصب شود.

پیشگیری از عوارض لمینت دندان

همان طور که در بخش مربوط به عوارض پس از لمینت دندان اشاره کردیم، عوارض پس از ایمپلنت معمولا به دلیل خطای دندانپزشک ایجاد می‌شود.

در واقع عدم تجربه‌ی کافی دندانپزشک، استفاده از مواد نامرغوب و یا روش‌های نامناسب برای لمینت کردن دلیل بیشتر عوارض ایجاد شده است.

به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از لمینت کردن دندان‌ها در انتخاب دندانپزشک خود دقت کافی داشته باشید و به دندانپزشکی مراجعه نمائید که صورت اختصاصی در حوزه‌ی لمینت‌ کردن دندان‌ها فعالیت دارد.

انتخاب بهترین دکتر لمینت دندان در تهران می‌تواند تا مقدار زیادی از ایجاد عوارض پس از لمینت کردن پیشگیری نماید.

آیا بروز عوارض لمینت دندان طبیعی است؟

لمینت کردن دندان‌ها یکی از عمل‌های کم تهاجمی و بسیار ایمن در خدمات زیبایی دندانپزشکی محسوب می‌شود. با این وجود مانند هرگونه مداخله‌ی پزشکی ممکن است با عوارضی همراه باشد. ایجاد عوارض پس از لمینت کردن یک امر طبیعی است و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد.

پیش از اینکه برای لمینت کردن دندان‌ها اقدام نمایید از دندانپزشک خود در مورد تمام عوارض احتمالی که ممکن است ایجاد شود اطلاعات لازم را کسب نمائيد. ممکن است با توجه به شرایط سلامت عمومی شما احتمال بروز برخی از عوارض بیشتر باشد، به همین دلیل ضروری است پیش از شروع لمینت کردن با این عوارض آشنا شوید.

با کسب اطلاعات لازم در مورد عوارض لمینت دندان و در نظر داشتن مزایایی که این عمل زیبایی به همراه دارد می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به لمینت کردن دندان‌های خود اقدام نمایید.

منبع: Darch Dental Centre 

سوالات متداول عوارض لمینت دندان

آیا لمینت دندان باعث حساسیت دندان‌ها می‌شود؟

بله، یکی از عوارض احتمالی لمینت دندان، افزایش حساسیت دندان‌ها به مواد سرد و گرم است. این حساسیت معمولاً به مرور زمان کاهش می‌یابد، اما در برخی موارد ممکن است ادامه داشته باشد.

آیا لمینت دندان می‌تواند باعث آسیب به دندان‌های طبیعی شود؟

در حین آماده‌سازی دندان‌ها برای لمینت، مقداری از مینای دندان برداشته می‌شود که می‌تواند دندان‌ها را ضعیف‌تر کند. این مسئله می‌تواند در صورت عدم مراقبت صحیح به آسیب دندان‌های طبیعی منجر شود.

آیا لمینت دندان‌ها می‌تواند منجر به تغییر رنگ شود؟

لمینت‌ها در برابر لکه‌ها و تغییر رنگ مقاوم هستند، اما اگر دندان‌های طبیعی اطراف تغییر رنگ دهند، تفاوت رنگی ممکن است به وجود آید. همچنین، اگر لبه‌های لمینت به درستی چسبانده نشود، ممکن است رنگدانه‌ها زیر آن جمع شوند.

آیا امکان شکستن یا افتادن لمینت‌ها وجود دارد؟

بله، لمینت‌های دندان ممکن است در صورت وارد شدن فشار زیاد یا ضربه، شکسته یا از جای خود خارج شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید از گاز زدن مواد سخت خودداری کرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search