اصلاح طرح لبخند در شرق تهران

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند ؛ بسياري از افراد به دنبال داشتن لبخندهاي زيباتر هستند، دندان ها و لبخند يكي از فاكتورهاي تاثيرگذار در زيبايي چهره به حساب مي آيند. 

دندانپزشکی زیبایی و اصول طراحی لبخند امروزه در جهان به قدري پیشرفت کرده که دست یافتن به یک لبخند زیبا، به هيچ عنوان دور از دسترس نیست. فاكتورهاي بسياري از جمله طول تاج دندان ها، تناسب طول و عرض هر دندان، رنگ دندان ها، قوس فكي، قوس لبخند، مرتب بودن دندان ها، ميزان ديده شدن دندان ها حين لبخند، عرض لبخند و … از عوامل تاثيرگذار در زيبايي لبخند به شمار مي روند.پیشنهاد می شود مقاله بهترین دندانپزشک زیبایی را مطالعه کنید.
براي دستيابي به لبخند ايده آل و متناسب با صورت هر فرد به طور اختصاصي، انجام آناليزهاي صورتي و دنداني ضروري مي باشد، آناليز فرم صورت، آناليز تناسب اندازه دندان ها، آناليز نسبت دنداني با بافت نرم اطراف دندان ها، و در نهايت پيش بيني نتيجه درمان از مراحل بسيار مهم قبل از شروع درمان اصلاح طرح لبخند مي باشد، عدم توجه به اين مرحله منجر به لبخند نازيبا و مصنوعي و نامتناسب با چهره فرد خواهد شد

پس از مراجعه فرد به مطب هاي دندانپزشكي جهت اصلاح طرح لبخند اولين و مهمترين گام اطلاع از خواسته دقيق مراجعه كننده و انتظار وي از نتيجه درمان مي باشد، دندانپزشك بسته به علت نازيبا بودن دندان ها و لبخند راه حل هاي درماني قابل انجام را در نظر گرفته و مزايا و معايب و راه حل هاي جايگزين را مطرح ميكند

 در هر برهه اي از زمان و همينطور در قبايل مختلف زيبايي دندان ها و لبخند شاخص هاي متفاوتي داشته است، شايد تعجب كنيد كه براي مثال زماني در قبايل آفريقايي داشتن دندان هاي سياه رنگ معيار زيبايي به حساب مي آمده است.

امروزه تقريبا در تمامي جوامع شهرنشين تمام دنيا، دندان هاي سفيد رنگ، مرتب و قرار گرفته در قوس دنداني با عرض مناسب معيار زيبا بودن لبخند به شمار مي رود.

بنابراين دندانپزشكي زيبايي به دنبال پيشرفت درمان هاي زيبايي دندان براي رسيدن به اين معيارها تلاش كرده است، ميتوان گفت تكنولوژي هاي جديد، متريال هاي نوين و دستگاههاي پيشرفته در دنياي دنياي دندانپزشكي، داشتن لبخند زيبا را براي تمامي افراد حتي در افراد با ناهنجاري شديد نيز ميسر كرده است.

براي اصلاح طرح لبخند به چه دندانپزشكي مراجعه كنيم؟

در مرحله اول بايستي مشخص شود براي اصلاح طرح لبخند انجام چه تغييراتي در دندان ها و يا لبخند فرد نياز است، براي مثال اگر فرد از فرم نامناسب قوس فكي خود ناراضي است (مثلا فك بالا و يا پايين جلوتر و يا عقب تر از حالت عادي است) و يا دندان ها به هم ريختگي شديد دارند بايستي به دندانپزشك متخصص ارتودنسي مراجعه شود، در برخي از اين ناهنجاري ها، همكاري دوجانبه متخصص ارتودنسي و جراح فك و صورت لازم است. اگر فاصله بين دنداني باعث نازيبا شدن لبخند شده است و يا رنگ و فرم دندان ها نازيبا است بايستي به متخصص دندانپزشكي ترميمي و زيبايي مراجعه شود، برخي مواقع به علت طول كوتاه تاج دندان ها و يا نمايش بيش از حد لثه حين لبخند لازم است قبل از انجام كامپوزيت ونير و يا لمينيت جراحي افزايش طول تاج توسط دندانپزشك متخصص لثه انجام شود، بنابراين با توجه به اهداف درمان زيبايي، مراجعه به هر كدام از متخصصين دندانپزشكي توصيه مي شود.

این یک برنامه کاربردی است که با توسعه دندانپزشکی زیبایی به منظور ظاهر زیباتر افراد یا درمان اختلالات دندانی پدید آمده است. طراحی لبخند؛ این یک روش درمانی است که با اعمال بسیاری از فرآیندها در کنار هم به دست می آید و ظاهری طبیعی و زیبا و سازگار با یکدیگر برای دندان ها، لثه ها و لب هایی که به دلایل مختلف ظاهر زیبایی را مخدوش کرده اند، ایجاد می کند.

طرح لبخند به صورت جداگانه اعمال می شود و با توجه به نیاز بیماران در روش های مختلف اعمال می شود و به آنها اجازه می دهد لبخندی زیبا داشته باشند.

رایج ترین و زیباترین روش برای طراحی لبخند، روش لمینت ونیر است. لمینت ونیر چیست؟ اگر به دنبال پاسخ سوال هستید، می توانید جزئیات را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

طراحی لبخند مجموعه ای از اعمال زیبایی است که بر روی دندان ها انجام می شود تا چهره فرد را روشن کند، فرد مقابل را گرم کند و لبخند ما را زیبا کند. اگر خواهان لبخندی طبیعی و ظاهری زیبا هستید باید از اپلیکیشن های طراحی لبخند بهره مند شوید. با اپلیکیشن طراحی لبخند ظاهری طبیعی در لثه افراد فراهم می شود.

اصلاح طرح لبخند در چند جلسه انجام مي شود؟

در صورتي كه اصلاح طرح لبخند با درمان كامپوزيت ونير  انجام شود معمولا دندانپزشك براي هر فك يه جلسه را در نظر خواهد گرفت، بسته به ظرافت و دقت انجام كار ممكن است ممكن است دو جلسه نيز در نظر كرفته شود، اگر به دنبال انجام يك درمان با ظرافت بالا و نتيجه طبيعي هستيد به دنبال انجام آن در جلسات كمتر و ساعات كوتاهتر نباشيد، هر چه زمان صرف شده توسط متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بيشتر باشد قاعدتا كيفيت و زيبايي درمان نيز بالاتر خواهد بود، برخلاف تبليغات پوچ برخي مراكز، انجام درمان در ساعات كوتاهتر نكته مثبتي نمي باشد.

اما اگر تصميم فرد بر انجام لمينيت سراميكي باشد، تعداد جلسات بيشتري زمان نياز خواهيم داشت، زيرا لمينيت سراميكي در لابراتوار ساخته مي شود و بنابراين زمان اتمام درمان صرفا توسط دندانپزشك مشخص نمي شود، جلسات قالبگيري، امتحان لمينيت ها، برگشت لمينيت ها به لابراتوار جهت اصلاح ايرادات، قاعدتا زمان انجام درمان را طولاني تر از كامپوزيت ونير ميكند. در مورد روكش زیبایی دندان نيز زمان انجام درمان و تعداد جلسات مانند لمينيت سراميكي مي باشد.

با طراحی لبخند چه کنیم؟

مشکلات زیر با استفاده از طراحی لبخند، سفید کردن، زیبایی صورتی، زیرکونیوم (ونیرهای چینی)، باندینگ و درمان های ارتودنسی حل می شود:

ناهماهنگی دندان ها

مشکلات رنگ دندان

بدشکلی های لثه

دندان های از دست رفته

فضاهای بین دندانی

نقص طول دندان

تغییر شکل صورت

لب

شکستگی و ترک در دندان.

طراحی لبخند تراز سالم دندان ها، موقعیت ها، رنگ ها، شکل ها، ظاهر دندان ها و همچنین نسبت های لثه ها، استخوان های فک، لب ها، زبان، گونه ها، فک ها و صورت را تنظیم می کند. حتی در صورت سالم بودن دندان ها، ناهنجاری های دائمی دندان ها با پیشرفت تکنولوژی و با روش های طراحی لبخند بدون آسیب درمان می شوند. برای داشتن لبخندی زیبا و ظاهری زیبا، طراحی لبخند در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب افراد می توانند بدون نگرانی از لبخند زیبایی به زندگی خود ادامه دهند.

عوامل مهم در طراحی لبخند چیست؟

شکل صورت

سن فرد

جنسیت فرد

موقعیت اجتماعی

شرایط اقتصادی

وضعیت اختلالات دندانی

تجربه دکتر

به لطف طراحی لبخند، لبخند فرد خاص می شود. در سال های اخیر تکنیک جدیدی در طراحی لبخند شروع شده است. به لطف این تکنیک که روش ماکت نام دارد، با استفاده از مواد پرکننده مخصوص با همکاری پزشک و بیمار، دندان ها در دهان احساس می شوند. به این ترتیب می توان نسخه نشسته طرح لبخند را روی صورت مشاهده کرد. به لطف طراحی لبخند، لب ها و دندان ها از نظر زیبایی برای فرد مناسب ساخته شده اند.

مراحل انجام درمان اصلاح طرح لبخند چيست؟

برخلاف تصور در نظر گرفتن يك طرح لبخند با فرم و رنگ مشخص براي همه افراد منجر به لبخند زيبا نمي شود، به اين معني كه بايستي طرح لبخند هر فرد متناسب با ويژگي ها و اجزا صورت همان فرد طراحي شود، به علاوه اينكه در هر فرد محدوديت هايي از لحاظ شرايط دهان و دندان براي اصلاح طرح لبخند وجود دارد، براي مثال انجام درمان زيبايي در فردي كه دچار رابطه فكي خارج از حالت نرمال است به مراتب سخت تر و پيچيده تر از افراد با اسكلت فكي نرمال است.

به همين علت متخصص دندانپزشكی ترميمي و زيبايي براي بررسي همه جانبه شرايط، قبل از اقدام به شروع درمان زيبايي يك جلسه مشاوره با فرد جهت دانستن خواسته هاي او، معاينه داخل دهاني و ارائه توضيحات لازم در خصوص نحوه ي انجام درمان، محدوديت هاي درمان، پيش بيني نتيجه درمان و ماندگاري آن را تعيين مي كند.

در اين جلسه آناليز اجزا صورت مانند رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم ها، فرم صورت، خط وسط صورت و خط وسط دو فك، رابطه فكي، ميزان نيروهاي واردشونده به دندان ها، عرض لبخند، ميزان نمايش لثه ها حين لبخند، تناسب عرض و طول دندان ها، فرم لب ها، سلامت لثه و…. انجام مي گيرد، سپس با در نظر گرفتن مجموعه اين عوامل طرح درمان مناسب به بيمار توضيح داده شده و زمان انجام درمان تعيين مي شود.

 توجه كنيد همه مشكلاتي كه منجر به لبخند نازيبا در فرد مي شود با روش ها و درمان هاي اصلاح طرح لبخند قابل اصلاح نمي باشد، مثلا گاهي اوقات به دليل وجود ناهنجاري هاي فكي درمان تركيبي ارتودنسي و جراحي جهت برقراري رابطه درست فكي و پس از آن انجام اصلاح طرح لبخند براي اصلاح رنگ و يا فرم دندان ها در صورت ضرورت، لازم است.

پس برخلاف تصور خلق يك لبخند زيبا و مورد دلخواه فرد به سادگي با هر درماني قابل دستيابي نيست.

همانطور كه اشاره شد يكي از نكات مهم در جلسه مشاوره شفاف سازي مراحل مختلف درمان، به خصوص پيش بيني نتيجه آن مي باشد، امروزه برخي از نرم افزارها وجود دارند كه در زمينه پيش بيني ظاهر لبخند فرد پس از درمان هاي زيبايي ميتوانند بسيار كمك كننده باشند، هر چند ممكن است به كارگيري اين نرم افزارها همراه با كمي بزرگنمايي در نتيجه درمان نيز باشد.

جلسه مشاوره و انجام آناليزهاي لازم در همه انواع درمان هاي اصلاح طرح لبخند مشترك مي باشد، بعد از اين جلسه بسته به نوع درمان مراحل انجام كار در لمينيت سراميكي، كامپوزيت ونير و يا روكش هاي دنداني متفاوت مي باشد كه در مورد هر كدام به تفصيل توضيح داده خواهد شد.

آيا انجام اصلاح طرح لبخند دردناك است؟

خوشبختانه همه روش هاي اصلاح طرح لبخند بدون درد بوده، نياز به تزريق بي حسي ندارد، دوره نقاهت نداشته و انجام كارهاي روزمره بلامانع است.

دوام و ماندگاري اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

اگر درمان انجام شده توسط دندانپزشك متبحر و آگاه، با صرف زمان و دقت كافي بوده و توصيه هاي لازم از سوي فرد مراجعه كننده نيز رعايت شده باشد، دوام درمان بالا بوده و حتي در مواردي درمان دائمي محسوب مي شوند، هر چند در مقايسه روش هاي مختلف در صورتي كه شرايط ايده آل در نظر گرفته شود، دوام لمينيت سراميكي و روكش هاي دنداني از كامپوزيت بيشتر است.

مراقبت هاي بعد از انجام اصلاح طرح لبخند چيست؟

مهمترين نكته چه در دندان هاي طبيعي و چه در درمان هاي زيبايي از هر نوع رعايت بهداشت دهان و دندان مي باشد، رعايت مناسب بهداشت شامل نحوه استفاده منظم و صحيح  از مسواك و نخ دندان است، نحوه استفاده صحيح بسيار مهمتر از تعداد دفعات مي باشد، به اين معني كه در صورت استفاده صحيح از مسواك و همينطور نخ دندان، يكبار در روز كافي مي باشد، اما اگر نحوه مسواك زدن و يا نخ دندان كشيدن صحيح نباشد، تكرار چندين باره آن نيز بي فايده است. در افرادي كه به دلايل مختلفي مثل خشكي دهان، شيمي درماني، راديوتراپي سروگردن و يا مصرف برخي از داروها در معرض پوسيدگي بيشتري هستند بايستي تعداد استفاده از نخ دندان و مسواك را بيشتر نمايند.

مورد بعدي مراقبت پس از انجام لمينيت، كامپوزيت ونير و يا روكش دنداني خودداري از گاز زدن خوراكي هاي سفت مي باشد. استحكام دندان طبيعي از هر ماده ديگري به مراتب بالاتر مي باشد، اما با اين حال ممكن است در اثر گاز زدن برخي خوراكي ها و وارد شدن فشار زياد دچار شكستگي شود، بنابراين در نظر داشته باشيد احتمال شكستن كامپوزيت و يا سراميك نيز در صورت وارد شدن فشار وجود دارد، پس از گاز زدن خوراكي هاي سفت مثل هويج، تخمه ژاپني، ته ديگ و …. بابستي خودداري شود.

آيا انجام اصلاح طرح لبخند باعث آسيب به دندان مي شود؟آيا انجام اصلاح طرح لبخند باعث افزايش پوسيدگي هاي دنداني مي شود؟

خير، اگر درمان به صورت اصولي و علمي و توسط دندانپزشك با آگاهي و سواد بالا انجام شود، نه آسيبي به دندان ها وارد مي شود و نه پوسيدگي دنداني ايجاد مي شود، اما اگر درمان خارج از اصول علمي انجام شود ممكن است مشكلاتي مانند از دست رفتن بي مورد بافت دنداني، افزايش احتمال پوسيدگي، آسيب به لثه ها و… ايجاد شود. با مراجعه به دندانپزشك متخصص ميتوانيد بدون نگراني اين درمان زيبايي را انجام دهيد

هزينه انجام اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

هيچ گاه نمي توان براي اين درمان، هزينه ثابتي را در نظر گرفت. نوع درمان (كامپوزيت ونير، لمينيت سراميكي، روكش هاي دنداني)، تخصص و مهارت دندانپزشك، زمان صرف شده توسط دندانپزشك، متريال مورد استفاده و… از عواملي هستند كه در هزينه و قيمت اصلاح طرح لبخند دخيل هستند.

حتي انجام يك درمان ثابت توسط يك دندانپزشك در دو فرد مختلف ممكن است هزينه متفاوتي داشته باشد، زيرا همانطور كه گفته شد ممكن است شرايط مختلف سبب شود  درمان هاي جانبي ديگري ضروري باشد، مراحل انجام درمان بيشتر شود و يا زمان بيشتري براي رسيدن به نتيجه مطلوب مورد نياز باشد.

قیمت طرح لبخند

طراحی لبخند در سال جدید با روش های مختلف ساخته شده است. علاوه بر این، از آنجایی که طراحی لبخند یک روش درمانی است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، نمی توان سیاست قیمتی مشخصی را مشخص کرد.

برای دادن قیمت طرح لبخند ابتدا باید فرد به طور خاص مورد معاینه قرار گیرد و سپس با در نظر گرفتن ساختار دندان های فرد، چینش آنها و در صورت وجود از دست دادن دندان، طرحی شخصی سازی شود. برخلاف تصور رایج، طراحی لبخند فقط مربوط به دندان ها نیست. ساختار لب، ساختار لثه و رنگ دندان نیز عواملی هستند که بر قیمت طرح لبخند تاثیر می گذارند.

بیشتربدانید:قیمت ترمیم دندانقیمت ترمیم پوسیدگیقیمت ترمیم تاجقیمت هر واحد کامپوزیت تهرانقیمت عصب کشی دندان

درمان هاي موجود جهت اصلاح طرح لبخند شامل:
لمينيت هاي سراميكي، كامپوزيت ونير، ليفت لثه، ارتودنسي و جراحي فك مي باشد، گاهي انجام دو يا سه مورد از درمان هاي مطرح شده جهت دستيابي به ظاهر ايده آل لبخند ضروري است
لمينيت سراميكي و كامپوزيت ونير در دسته درمان هاي تخصصي در زمينه تخصص دندانپزشكي ترميمي و زيبايي مي باشد.

كامپوزيت ونير
در اين روش هدف اصلاح فرم و رنگ دندان ها با قرار دادن لايه اي از كامپوزيت روي سطح دندان ها مي باشد، رنگ كامپوزيت انتخاب شده تاثير بسياري در زيبايي نتيجه كار خواهد داشت، قبل از شروع انجام كار با قرار دادن نمونه هاي مختلف كامپوزيت و بررسي هماهنگي آن بارنگ پوست و ساير عوامل مراجعه كننده و دندانپزشك رنگ مناسب را انتخاب خواهند كرد
بازسازي فرم طبيعي و نسبت طبيعي دندان ها و ارتباط آن ها با ساير اجزاي دهان و انتخاب كامپوزيت مناسب از نكات كليدي در اصلاح طرح لبخند مي باشد كه با علم و مهارت بالاي دندانپزشك قابل دستيابي است.


لمينيت سراميكي
لمينيت در لغت به معناي ورقه مي باشد، لمينيت سراميكي پوسته اي از جنس سراميك مي باشد كه در لابراتوار ساخته شده و روي سطح دندان جهت اصلاح رنگ و فرم چسبانده ميشود، مراحل انجام كار بدين صورت مي باشد:
آماده سازي دندان ها در مطب توسط دندانپزشك
قالبگيري از دندان ها و ارسال به لابراتوار
ساخت لمينيت در لابراتوار
چسباندن لمينيت ها در مطب
انتخاب رنگ مناسب در اين درمان زيبايي نيز يكي از مسائل بسيار تاثيرگذار در زيبايي نتيجه درمان مي باشد

مقالات پیشنهادی: سفید کردن دندان و بلیچینگ ، کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران ، پر کردن تاج دندان


طول عمر ونيركامپوزيتي و لمينيت سراميكي

كيفيت درمان انجام شده و نگهداري فرد مراجعه كننده دو فاكتور تعيين كننده در دوام درمان هاي زيبايي مي باشد، رعايت بهداشت دهان و دندان و رژيم غذايي مهمترين فاكتورهاي افزايش طول عمر درمان هاي زيبايي به شمار ميروند، هر چند در ونيرهاي كامپوزيتي بسته به دو مورد مطرح شده نياز به پاليش مجدد دوره اي (در فواصل دو سال يكبار) در نظر گرفته مي شود.


آيا اين درمان ها باعث آسيب به دندان ها مي شوند؟

انجام هر گونه اقدام پزشكي و دندانپزشكي در صورت عدم انتخاب درست مورد درمان و يا عدم رعايت اصول علمي ممكن باعث آسيب به دندان ها شوند، و بالعكس در صورت مهارت بالاي دندانپزشك و همكاري فرد مراجعه كننده در رعايت موارد توصيه شده اين درمان ها هيچ گونه آسيبي متوجه دندان ها نخواهند كرد، متاسفانه بسياري از درمان هاي زيبايي كه به صورت غيراصولي انجام مي شوند ظاهر قابل قبولي داشته و فرد مراجعه كننده متوجه آسيب هاي وارده نمي باشد، در ادامه به مواردي كه تاثير قابل توجهي در سلامت دندان ها و بافت هاي دهاني پس از انجام اين درمان ها دارند اشاره خواهد شد:

١_ پس از انجام درمان زيبايي فرد بايستي قابليت استفاده از نخ دندان و تميز كردن تمامي نواحي را داشته باشد، انجام درمان هايي كه منجر به عدم توانايي فرد در استفاده از نخ دندان مي شوند آسيب رسان بوده و باعث بروز بيماري هاي لثه اي و پوسيدگي هاي دنداني خواهد شد
٢_هيچ گونه التهابي در بافت هاي نرم اطراف دندان ها خصوصا لثه نبايستي وجود داشته باشد، اين التهاب منجر به تحليل لثه و در نهايت تحليل استخوان زيرين خواهد شد

درمان طراحی لبخند

پرکاربردترین روش برای طراحی لبخند در سال 2023 روکش لمینت است. با لمینت ونیرهای چینی، تغییر رنگ، شکاف، اعوجاج یا نامتناسب ظاهر دندان های قدامی به سرعت و از نظر زیبایی اصلاح می شود. درمان لمینت ونیر که به آن پرسلن برگ یا لمینت پرسلن نیز گفته می شود، قطعات چینی نازکی است که به جلو و کناره دندان ها چسبیده می شود. با پیشرفت های تکنولوژیکی، روکش های چینی که طبیعی بودن مشابه مینای دندان را نشان می دهند، ظاهری نزدیک به ظاهر نیمه شفاف دندان پیدا کرده اند.

کاربردهای طراحی لبخند و زیبایی شناسی لبخند چیست؟

دندان های تغییر رنگ و لکه دار که با سفید کردن قابل اصلاح نیستند

دندان های فرسوده، آسیب دیده، شکسته یا خراشیده.

برای دندان های کج، لمینت ونیر جایگزین خوبی به عنوان یک راه حل سریع و بدون دردسر است.

شکاف ها و شکاف های بین دندان ها به راحتی با روکش های چینی بسته می شوند و در نتیجه لبخندی طبیعی ایجاد می شود.

زیبایی لبخند و طراحی لبخند یک روش درمانی مناسب برای افرادی است که از دندان های خود راضی نیستند یا خواهان لبخندی زیباتر هستند.

در مقایسه با سایر تکنیک های باندینگ در زیبایی دندان، پرسلن برگ بیشترین مقاومت را در برابر لکه دار شدن دارد. سطح چینی صاف آن از نفوذ لکه جلوگیری می کند. علاوه بر این، با ساختار نیمه شفاف خود شبیه به مینای دندان طبیعی، ظاهری مشابه دندان های طبیعی دارد. زیبایی شناسی لبخند به شما این امکان را می دهد که لبخند زیباتری داشته باشید.

مزایای برجسته زیبایی شناسی لبخند

دندان هایی داشته باشید که با چهره شما مطابقت دارند و ظاهر طبیعی تری دارند

رنگ دندان مطابقت دارد

به دست آوردن ظاهری سالم و زیباتر از لثه ها

دندان های درخشان و لبخندی مطمئن

اصلاح سریع و دائمی اختلالات و بی نظمی های دندانی

گرفتن دندان های سالم

داشتن یک درمان لبخند طولانی مدت

می توانید به سرعت زندگی روزمره خود را از سر بگیرید.

پیچ ها را به طور دائم تعمیر کنید

در ادامه می توانید به مزایای ونیر لمینت، پرکاربردترین روش برای زیبایی لبخند گوش دهید.

 

روکش های چینی روشی است که اغلب به اشتباه درک می شود

تاج چینی چیست؟

روکش پرسلن یک روکش دائمی برای دندان است. با توجه به مواد مورد استفاده برای پوشش متفاوت است، امروزه رایج ترین آنها ” چینی” و “تمام سرامیک” است. همه این پوشش های مختلف دارای مزایا و معایبی هستند.

محبوب ترین آنها چینی با پشتی فلزی است. از آنجایی که فلز زیر آن از قسمت بالایی با چینی پوشانده شده است، محکم و زیبا است، اما رنگ مات به کار رفته برای پوشش فلز باعث می شود این پرسلن اشباع تر به نظر برسد و در انتقال نور طبیعی چینی تأثیر بگذارد و در نهایت هزینه آن مقرون به صرفه باشد. ساخت و ساز استاندارد شده است. عیب اصلی این است که گاهی اوقات فلز زیر آن قابل مشاهده است و لثه رنگ تیره (سیاه) به خود می گیرد.

روکش تمام سرامیکی نیز خوب به نظر می رسد، اما ممکن است به اندازه سرامیک با روکش فلزی بادوام نباشد (مخصوصاً با پروتزهای بسیار بلند). با این حال، بسیاری آن را بهترین انتخاب می‌دانند، مخصوصاً برای دندان‌های قدامی. آنها همچنین از نظر مواد جایگزین دارند.

 

تاج چینی چگونه اجرا می شود؟

دندان یا دندان هایی که در اثر عوامل مختلف داخلی و خارجی مواد خود را از دست داده اند توسط دندانپزشک متخصص معاینه می شوند. اگر معاینه تصمیم به قرار دادن روکش چینی داشته باشد، دندان ها با بی حسی موضعی بریده می شوند. دندان ها با استفاده از آسیاب دندان کوچک می شوند و به اندازه مناسب برای روکش آورده می شوند.

مرحله بعدی اندازه گیری است. آماده سازی روکش تاج چینی با توجه به اقدامات انجام شده به زمان معینی نیاز دارد. روکش های موقت را می توان در این مدت نصب کرد. بنابراین، بیمار حتی برای یک دوره موقت از بروز مشکل زیبایی جلوگیری می کند.

قبل از نصب روکش های آماده شده، یک تست چارچوب در یک جلسه انجام می شود تا مشکلی ایجاد نشود. سپس تمامی کنترل های تاج چینی دائمی انجام می شود. اگر مشکلی وجود نداشته باشد روکش تاج روی دندان چسبانده می شود.

تاج های چینی را می توان با مواد مختلف و سیستم های مختلف ساخت.

 

چه نوع تاج چینی وجود دارد؟

تاج چینی با پشتی فلزی

تاج چینی با پشتیبانی از زیرکونیا

پرسلن امپراس

لمینت چینی

 

در بین انواع چینی، مناسب ترین آن برای ساختار دهان فرد توسط پزشک تعیین می شود. در روش های دندان مصنوعی ثابت که تا به امروز استفاده می شود، از دوام فلزات به عنوان زیرسازی و زیبایی شناسی چینی به عنوان روبنا در ساخت پروتزها استفاده می شود.

اگرچه روکش های چینی ساخته شده با استفاده از این فرآیند هنوز مورد استفاده قرار می گیرند، اما کاربردهای پروتز ثابت نیز از طیف گسترده ای از مواد ساخته شده است که می تواند ظاهر طبیعی دندان را تقلید کند تا نیازهای زیبایی شناختی روزافزون افراد را برآورده کند.

روکش های چینی برای چه دندان هایی ساخته می شوند؟

در صورت از بین رفتن بیش از حد مواد یا پوسیدگی دندان در دندان، می توان روکش چینی ساخت.

تاج چینی را می توان روی دندان هایی که تغییر رنگ داده اند و رنگ آن تغییر نمی کند قرار داد.

روکش های چینی را می توان روی دندان های دارای ناهنجاری ایجاد کرد.

برای جلوگیری از شکستگی می توان روکش های چینی را با درمان ریشه ضعیف روی دندان ها ساخت.

روکش های چینی را می توان در کاربردهای ایمپلنت ساخت.

روکش های چینی را می توان برای ترمیم دندان های شکسته ساخت.

بیشتربدانید:لمینیت دندانتغيير رنگ دندان تهرانقیمت عصب کشی دندانترمیم تاج دندان

تاج چینی چه وظایفی دارد؟

از روکش های چینی برای پوشاندن کامل دندان آسیب دیده استفاده می شود. آنها را می توان برای بهبود تصویر، شکل یا تراز و همچنین برای تقویت دندان آسیب دیده استفاده کرد. علاوه بر این، می توان آن را بر روی ایمپلنت قرار داد تا شکل و ساختاری شبیه دندان برای ارائه عملکرد ایجاد کند. روکش های چینی را می توان متناسب با رنگ دندان های شما ساخت. قبلاً اغلب برای تاج های چینی با چارچوب های فلزی برای اطمینان از استحکام آنها استفاده می شد.

اما امروزه بیشتر از مواد یا ورقه های امپرس استفاده می شود که نور را در ناحیه قدامی و سرامیک های متکی بر اکسید زیرکونیوم در ناحیه خلفی را بهتر منعکس می کنند. با پروتکل های بین دندانپزشک و بیمار، روکش های چینی با زیرساخت مناسب بسته به وضعیت دندان ترجیح داده می شوند.

 

چرا پل ساخته می شود؟

اگر یک یا چند دندان در دهان از دست رفته باشد، می توان بریج ساخت. شکاف های ایجاد شده توسط دندان از دست رفته در ساختار دهان می تواند باعث مشکلاتی مانند لیز خوردن سایر دندان ها در اینجا یا چرخش دندان به داخل و بسته شدن دهان شود. به دلیل این دندان های از دست رفته، بیماری لثه و مشکلات مفصل گیجگاهی فکی اغلب ممکن است رخ دهد. از بریج ها می توان برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته در دهان استفاده کرد.

شکافی را که دندانی وجود ندارد پر می کنند. آنها با چسباندن آنها به دندان های طبیعی یا ایمپلنت های اطراف فضای خالی استفاده می شوند. دندان ها که تکیه گاه نیز نامیده می شوند، به عنوان تثبیت کننده برای بریج ها عمل می کنند. دندانی که برای پر کردن شکاف قرار داده شده است با قرار دادن آن بر روی تاج های نگهدارنده قرار می گیرد. مانند تاج، مواد مختلفی را نیز می توان برای پل انتخاب کرد. این ها را می توان به رنگ طبیعی دندان ها ساخت.

اگر دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ساخته نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان از دست رفته ایجاد نشود، دندان های مجاور فرد شروع به حرکت به سمت فضای کشیدن دندان مقابل در فک دیگر می کنند. به همین دلیل، بسته شدن نامناسب دندان در دهان منجر به پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان می شود. زمانی که از دست دادن دندان به هر دلیلی رخ می دهد، به سمت فضای ایجاد شده در اثر از دست دادن دندان های مجاور حرکت می کند.

بیشتربدانید:لمینیت دندانتغيير رنگ دندان تهرانقیمت عصب کشی دندانترمیم تاج دندان

این امر منجر به مشکلات لثه در دندان های مجاور، از دست دادن استخوان به دلیل حرکت دندان ها به داخل حفره، بدتر شدن زیبایی دندان ها و تغییر در نیروی جویدن می شود. در مواردی که این شکاف در دهان به مدت طولانی با ایمپلنت یا بریج ترمیم نشود، از دست دادن دندان رخ می دهد. مشکلات دیگری که در صورت عدم ساختن دندان مصنوعی در هنگام از دست دادن دندان ایجاد می شود، سوء هاضمه و ناراحتی ناشی از نجویدن است. بسته به موقعیت دندان از دست رفته، اختلالات گفتاری و مشکلات زیبایی می تواند نمایان شود.

 

پروتز چه مزایایی به فرد می دهد؟

هدف از کاربرد پروتز بازیابی عملکردهای از دست رفته فرد، اصلاح گفتار ضعیف و بهبود ظاهر زیبایی است. در حالی که سلامت دهان و دندان از دست رفته در اثر استفاده از دندان مصنوعی بازیابی می شود، حمایت روانی از افرادی که باید با دندان های از دست رفته یا آسیب دیده در جامعه زندگی کنند، ارائه می شود. این عوامل علاوه بر اختلالات عملکردی باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود.

با گذشت زمان، اشکال مختلف سایش و ساییدگی بر روی دندان ها به دلیل ساییدن دندان ها به دلایل مختلف هنگام غذا خوردن، جویدن، بلع و در شب اتفاق می افتد. علاوه بر این، قسمت هایی از دندان ها ممکن است به دلیل پوسیدگی و تصادف بشکنند. در این موارد می توان ساختار دندان را با پروتزهایی به نام تاج یا بریج جایگزین کرد.

کاربرد در زیرساخت تاج های چینی

کاربردهای آلیاژهای فلزات گرانبها

در این نوع پروتز از آلیاژهای فلزات گرانبها حاوی طلا استفاده می شود. پرسلن زیبایی شناسی را در روبنا تضمین می کند. اینها مخلوط های خاصی هستند که در زمینه دندانپزشکی استفاده می شوند. در میان مواد مورد استفاده در دندانپزشکی، طلا یکی از موادی است که بهترین هارمونی را بین دندان و لثه ایجاد می کند. به همین دلیل، برنامه های کاربردی با این موارد منجر به نتایج سالم تری می شوند. علاوه بر این، زیرکونیوم رایج ترین فلز مورد استفاده و بهترین پرسلن نگهدارنده امروزی است.

 

کاربردهای استاندارد برای آلیاژهای فلزی

در این نوع پروتز از فلزات خاصی به عنوان چارچوب استفاده می شود که با دندان و لثه سازگار بوده و بادوام بوده و می تواند دست نخورده باقی بماند. از سرامیک های دندانی در روبنا برای ایجاد زیبایی شناسی استفاده می شود. پروتزهای ثابت با آلیاژهای فلزی استاندارد را می توان به تمام دندان های دهان وصل کرد. با این حال، مشکلات زیبایی ممکن است در آینده به خصوص در ناحیه دندان جلویی ایجاد شود.

 

تاج چینی چگونه ساخته می شود؟

در مطالعه اول، دندان ها در کنار دندان کشیده شده آماده می شوند. اگر روی دندان ها حفره وجود داشته باشد، آن ها تمیز، مخروطی و اندازه گیری می شوند. پس از ریخته‌گری، مدل‌سازی و پخت، آزمایش نهایی در آزمایشگاه انجام می ‌شود. پس از مشخص شدن مناسب بودن، آن را برای پرداخت در کوره قرار می دهند. روکشی که بیمار و دندانپزشک از نظر ظاهر و موقعیت با آن راضی هستند، محکم بسته می شود.

یکی از اهداف اولیه دندانپزشک نزدیک کردن دندان مصنوعی به دندان طبیعی است. رنگ، شکل، بایت و ابعاد دندان ها و دندان های مصنوعی در حالت طبیعی در نظر گرفته می شود. متفاوت بودن یکی از آنها می تواند به طور قابل توجهی بر ظاهر فرد تأثیر بگذارد. بنابراین، قبل از انجام عمل، افراد باید حتما با دندانپزشک در مورد انتظارات خود از نتیجه نهایی صحبت کنند.

 

چگونه از تاج های چینی مراقبت کنیم؟

مراقبت از تمیزی تاج های چینی از نظر طول عمر بسیار مهم است. هنگام مسواک زدن، لثه‌ها، به‌ویژه لبه‌های دندان‌هایی که از دندان مصنوعی حمایت می‌کنند، باید به خوبی تمیز شوند. دندان ها را باید دو بار در روز مسواک زد و یک بار نخ دندان کشید. این اقدامات باید از تمیز کردن پلاک هایی که باعث تشکیل باکتری می شوند اطمینان حاصل کند. تمیز کردن پلاک بین دندان ها و لثه ها بسیار مهم است.

به منظور جلوگیری از شکستن و آسیب دیدن روکش های چینی باید از مواد سفت در هنگام تغذیه خودداری کرد و از جویدن آنها خودداری کرد. در طول یک ویزیت معمول به دندانپزشک، او باید مراقب باشد که دائماً تحت کنترل باشد.

تا چه مدت می توان از تاج های چینی استفاده کرد؟

تاج های چینی را می توان برای تمام عمر استفاده کرد. با این حال، گاهی اوقات شل شدن رخ می دهد، به طوری که تاج ها می توانند سقوط کنند. مهمترین چیز برای اینکه تاج چینی برای مدت طولانی تری به شما خدمت کند، بهترین محافظت از سلامت دهان و دندان است.

حفظ سلامت دندان ها و لثه ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید امکان پذیر است. در این میان نباید از بازدیدهای روتین ۶ ماهه دندانپزشکی غافل شد. برای جلوگیری از آسیب احتمالی، چیزهای سخت را نباید جوید.

تاج تمام سرامیک چیست؟

تاج تمام سرامیک؛ این فرآیند پوشاندن بیش از حد دندان های فرسوده یا از دست رفته و بازیابی ظاهر زیبایی آنها است.

تاج تمام سرامیک یا روکش زیرکونیوم؟

ممکن است در انتقال نور بین پوشش تمام سرامیکی و پوشش زیرکونیوم تفاوت هایی وجود داشته باشد. تصمیم گیری در مورد این موضوع با مقایسه بودجه ها دقیق تر است.

درمان تاج زیرکونیوم

تاج زیرکونیوم; آنها آلیاژهای سفید رنگی هستند که به جای فلز خاکستری در زیرساخت پروتزهای کلاسیک تاج یا پل با پایه فلزی استفاده می شوند. به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی بر خلاف فلزات، در بسیاری از مناطق دیگر به عنوان پل تاجی در دندانپزشکی استفاده می شود.

به عنوان مثال، از ایمپلنت برای افزایش دوام پر کردن با افزودن نسبت های خاصی به کامپوزیت در طول درمان استفاده می شود.

پوشش‌های زیرکونیوم نه تنها بادوام هستند، بلکه با عبور نور بالا، هم از نظر زیبایی‌شناسی و هم موادی سازگار با بافت هستند.

بیشتربدانید:لمینیت دندانتغيير رنگ دندان تهرانقیمت عصب کشی دندانترمیم تاج دندان

چرا دندان های زیرکونیایی؟

مشاهده شده است که روکش های زیرکونیومی سازگاری لثه ای عالی در مقایسه با روکش های فلزی دارند. انعکاس خاکستری فلز در سطح روکش و خط لثه با روکش های زیرکونیومی رخ نمی دهد. این وضعیت نه تنها از نظر زیبایی فرد را راضی می کند، بلکه مشکلاتی مانند عقب نشینی لثه را که ممکن است در آینده ایجاد شود، از بین می برد زیرا هارمونی لثه بسیار خوب است. رنگ ها با خوردن غذاهای رنگی مانند چای و قهوه تغییر نمی کنند. تجمع تارتار قابل مشاهده نیست زیرا سطوح آنها صیقلی است.

روکش های دندانی نسل جدید: روکش های زیرکونیومی!

پوشش های سرامیکی حاوی فلز به دلیل رنگ تیره فلز از گذر نور کافی برخوردار نبودند. با روکش‌های زیرکونیوم نسل جدید، سرامیک در زیرساخت‌های آلیاژ زیرکونیوم کار می‌شود که به موجب آن ساختار دندان براق دقیقاً تقلید می‌شود و فرد نیز از استرس فلز محافظت می‌شود. یون هایی مانند نیکل و کروم که فلز به مرور زمان با بزاق اکسید می شود و خوردگی بعدی می تواند بهداشت دهان و دندان و تعادل الکترولیت بدن را مختل کند. آلرژی به خصوص در افراد مبتلا به آلرژی فلزی ایجاد می شود. این وضعیت باید با پوشش های زیرکونیوم جلوگیری شود.

روکش های زیرکونیومی در چه دندان هایی استفاده می شود؟

در طراحی لبخند به‌ عنوان جایگزین روکش، در مواردی که با روش‌های سفید کننده قابل سفید کردن نیستند و دارای لکه‌ های داخلی هستند (آنتی ‌بیوتیک در سنین پایین، فلوئوروزیس ناشی از مصرف زیاد فلوراید و…)، در صورتی که فرد ارتودنسی دندان‌ها را با Crowding ترجیح نمی ‌دهد. در مورد دندان های شکافته ترجیح داده می شود، در مورد دندان های پر شده بزرگ با از دست دادن بیش از حد مواد.

روکش های زیرکونیومی برای افرادی مناسب است که مرحله رشد خود را به پایان رسانده اند و تمام دندان های دائمی خود را بیرون آورده اند. به همین دلیل درمان با پوشش های زیرکونیوم برای افراد زیر 20-18 سال توصیه نمی شود.

روکش زیرکونیوم را می توان برای افراد مبتلا به بیماری لثه استفاده کرد. اما برای ادامه درمان، فرد باید ابتدا بیماری لثه را درمان کند و سپس پوشش زیرکونیوم دریافت کند.

روند درمان روکش های دندانی زیرکونیومی چگونه است؟

در حالی که دندان ها برای درمان آماده می شوند، مسیرهایی روی دندان ها ایجاد می شود تا روکش ها به آن نفوذ کنند. این امر با کوچک کردن دندان‌ها در چهار طرف به دست می‌آید. سایش کمتری نسبت به روکش های فلزی وجود دارد. سپس اندازه گیری ها با مواد قالب گیری حساس انجام می شود.

پوشش ها از مدل های ریخته گری در محیط آزمایشگاه تولید می شوند. البته هم موفقیت آزمایشگاه و هم روند آماده سازی دندان های دندانپزشک اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مسیر دسترسی صحیح تاثیر زیادی در موفقیت پروتز و موقعیت های بعدی دارد. در طول عمل هیچ گونه درد یا درد احساس نمی شود. بی حسی به صورت موضعی روی دندان هایی که قرار است روکش شوند اعمال می شود.

سپس جلسات تمرین شروع می شود. در این جلسه فرم صورت، رنگ پوست و سازگاری دندان ها با سایر دندان ها اعم از نهفته و زیبایی همراه با فرد مورد بررسی قرار می گیرد. در نقطه ای که بیمار و پزشک به توافق برسند، فرآیند پیوند آغاز می شود.

دندان های موقت در جلسات میانی اعمال می شوند. از آنجایی که دندان‌های موقت از مواد پلاستیکی-اکریلیک ساخته شده‌اند، ممکن و طبیعی است که در این فرآیند حساسیت دندان، ترک خوردن و شکستگی دندان‌های موقت رخ دهد. با این حال، هیچ یک از این شرایط پس از قرار دادن روکش های دائمی ایجاد نمی شود.

کل درمان به طور متوسط ​​در 5-7 روز کامل می شود.

چگونه از دندان های زیرکونیومی مراقبت می کنید؟

روکش های زیرکونیومی باید مانند دندان های خود به طور منظم تمیز شوند و بهداشت دهان و دندان با نخ دندان باید به طور دائمی تضمین شود. روکش ها مانند یک گردنبند دور لثه پیچیده می شوند. در این حالت، در شرایط عادی، روکش های زیرکونیومی اثر بد بو یا پوسیدگی روی دندان زیرین ندارند. دندان ها بافت زنده ای هستند. به مرور زمان سایش و تحلیل لثه نسبت به سن فرد قابل مشاهده است. روکش های زیرکونیومی در چنین مواردی تغییر نمی کنند، اما ممکن است باید با بافت در حال تغییر سازگار شوند.

اگر قرار باشد جایگزین شود، می توان آن را بدون آسیب رساندن به دندان ها برداشت. می توان دندان های موقت را روی فرد قرار داد تا برای مدتی به ظاهر و عملکرد جدید خود عادت کند. چسباندن روکش‌های زیرکونیومی با چسب‌های سبک‌تر برای روند عادت کردن فرد امکان‌پذیر است.

مراقبت از روکش های زیرکونیومی با مراقبت از دندان های خود تفاوتی ندارد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم عمر روکش های زیرکونیومی را افزایش می دهد و استفاده طولانی مدت از روکش ها را بدون به خطر انداختن سلامت لثه تضمین می کند.

علاوه بر مسواک زدن، نظافت حرفه ای هر 6 ماه یکبار نقش بسیار مهمی در مرحله نگهداری دارد. معاینات منظم دندانپزشکی و مراقبت های حرفه ای، بهداشت دهان و دندان را به سطح بسیار خوبی می رساند و به حفظ تعادل عمومی درونی بدن کمک می کند. این کنترل‌ها همچنین تضمین می‌کنند که تشکل‌های خوب و/یا بد در تغییراتی که در دهان فرد مشاهده نمی‌شوند، مشاهده می‌شوند.

چرا پوشش زیرکونیوم ترجیح داده می شود؟

این یک روش درمانی دندانپزشکی است که عمدتاً در زمینه زیبایی شناسی استفاده می شود. زیرکونیوم در مواردی استفاده می شود که با وجود استفاده از روش هایی مانند سفید کردن دندان، نتایج مثبتی حاصل نمی شود.

به طور کلی، زمینه های استفاده به شرح زیر است:

در رنگ آمیزی پیشرفته،

در درمان تغییر رنگ های ساختاری ارثی،

در مواردی که درمان ارتودنسی ترجیح داده نمی شود، هنگام درمان دندان های پیچ خورده منفرد یا کمتر گیج شده مانند “دیاستما”،

برای پرکردن های قدیمی که رنگ و ساختار آنها محو شده است،

به عنوان روکش یا بریج روی دندان های کناری،

در مورد پروتزهای ایمپلنت در گروه قدامی،

از پوشش برای ایجاد زیبایی لبخند استفاده می شود.

مزایای دندان های زیرکونیومی چیست؟

با شفافیت آن، یک تصویر طبیعی درست مانند دندان های معمولی ثبت می شود. مینای دندان های سالم نور را به طور کامل عبور می دهد.

بیشتربدانید:قیمت طرح لبخندبهترین دندانپزشک عصب کشیعصب كشي مجدد دندان در تهرانقیمت عصب کشی دندان

فلز، زیرسازی پوشش کلاسیک چینی، ظاهری مات بر روی دندان ها ایجاد می کند. این موجب می شود دندان ها بی جان و مصنوعی به نظر برسند. این امر توسط یک پوشش زیرکونیوم جلوگیری می شود.

چگونه با لثه سازگار است؟

این ماده سازگار با بافت دندان است. تغییر رنگ کبودی مانند که در پروتزهای فلزی، در گردن دندان و لثه ایجاد می شود، هرگز قابل مشاهده نیست و منجر به تحلیل لثه نمی شود. اگر لثه ها به دلایلی مانند مسواک زدن نامناسب بیرون کشیده شوند، از نظر زیبایی ظاهری ضعیف وجود ندارد.

آیا برای افرادی که به فلز حساسیت دارند قابل استفاده است؟

از آنجایی که هیچ فلزی در ساختار آن وجود ندارد، باعث ایجاد حساسیت نمی شود.

آیا موجب تغییر طعم یا بو در دهان می شود؟

از آنجایی که محتوای آن غیرفلزی است، تغییر طعم یا ایجاد بو امکان پذیر نیست.

آیا در آینده رنگ آن تغییر می کند؟

از آنجایی که دارای سطح چینی صاف و لغزنده است، تجمع پلاک مشاهده نمی شود. به همین دلیل رنگ آمیزی مواد غذایی مانند قهوه، چای و سیگار بر آن تاثیر نمی گذارد. رنگ آن همیشه همانطور که اعمال می شود باقی می ماند.

آیا پوشش زیرکونیوم معایبی دارد؟

فواصل طولانی بی دندانی به دلیل افزایش احتمال شکستگی در ناحیه خلفی توصیه نمی شود.

اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید؛

در زیر روش های اعمال شده در سال 2023 برای طراحی لبخند آورده شده است.

لمینت ونیر یک کاربرد زیبایی شناسی دندان برای اصلاح تغییرات رنگی و اختلالات مختلف در دندان است. این کاربرد که پرسلن برگ نیز نامیده می شود، باعث ترمیم دندان ها در زمان کوتاه و بدون زحمت می شود.

زیرکونیوم دندان زیرکونیوم که نوعی فلز سفید است، یک کاربرد بادوام و طبیعی در درمان زیبایی دندان است.

در زیبایی لثه، هدف آن اصلاح ظاهر نامنظم، نامتقارن، تغییر رنگ و متورم لثه ها است.

سفید کردن دندان فرآیندی است که باعث سفید شدن دندان های تغییر رنگ و زرد شده می شود.

درمان های زیبایی دندان

هدف از دندانپزشکی زیبایی این است که دندان ها سالم، طبیعی، ظاهری و زیبا به نظر برسند بدون اینکه باعث از بین رفتن عملکرد دندان ها شود.

زیبایی شناسی لبخند؛ این ارزیابی شکل لبخند است که شامل تجزیه و تحلیل دقیق زیبایی است که در آن رابطه بین معیارهای زیبایی شناسی لب ها، لثه و دندان ها به طور جداگانه و با یکدیگر ارزیابی می شود.

توسعه فناوری به دندانپزشکان اجازه می دهد تا لبخند و زیبایی مورد نظر بیماران خود را به دست آورند. اساس دندانپزشکی زیبایی رویه های طراحی لبخند است که با بکارگیری سیستم ها و روش های درمانی خاص برای ارائه زیبایی لبخند و زیبایی لبخند ایجاد می شود.

طراحی لبخند چیست؟ چه معاملاتی را شامل می شود؟

طراحی لبخند فرآیندی است که دندان ها و لثه هایی را که به دلایل مختلف از نظر زیبایی از بین رفته اند با در نظر گرفتن فرم صورت و خواسته های بیماران تا حد امکان طبیعی و زیبا می کنند.

بیشتربدانید:قیمت ترمیم دندانقیمت ترمیم پوسیدگیقیمت ترمیم تاجقیمت هر واحد کامپوزیت تهرانقیمت عصب کشی دندان

از آنجایی که نیازهای زیبایی شناختی هر بیمار متفاوت خواهد بود، روش هایی که باید انجام شوند به صورت جداگانه تعیین می شوند. هنگام تعیین این روش ها، بیمار; عواملی مانند ویژگی های صورت، جنسیت، سن و انتظارات در نظر گرفته می شود.

در طراحی لبخند;

– سطح لب

– ابعاد دندان ها

– سطح لثه

– رنگ دندان

– تراز کردن دندان ها

– خط خنده

– هماهنگی عواملی مانند هارمونی لب ها و دندان ها در حالت لبخند به صورت یک به یک و با یکدیگر در تحلیل لبخند زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

زیبایی لثه (زیبایی صورتی) و زیبایی دندان (زیبایی شناسی سفید) به طور جداگانه در طراحی لبخند ارزیابی می شود.

الزامات تعیین شده در معاینه بیمار؛ تصاویر گرفته شده با دوربین های حرفه ای، مدل های تشخیصی و برنامه های کامپیوتری دیجیتال دندانپزشکی سه بعدی برنامه ریزی شده و مرتب می شوند.

کاربردهای زیبایی لثه (زیبایی صورتی) در طراحی لبخند

اول از همه باید از سالم بودن لثه ها اطمینان حاصل کرد.

به همین دلیل درمان لثه ای که باید هر 6 ماه یکبار انجام شود انجام می شود.

زیرا لثه های سالم باید شبیه صورتی، پوست پرتقال و سفت باشند. ترمیم هایی که در صورت خونریزی، متورم و قرمز، یعنی لثه عفونی انجام می شود، سالم نخواهد بود.

درمان لثه شامل تمیز کردن جرم روی لثه موجود و زیر لثه و صیقل دادن دندان ها می باشد. پس از اطمینان از اینکه لثه سلامت خود را به دست آورده است، میزان و تقارن لثه ای که در هنگام خندیدن ظاهر می شود ارزیابی می شود.

اگر لثه بیش از حد به نظر برسد (لبخند لثه ای) یا طول لثه ها در هنگام لبخند زدن با یکدیگر متفاوت باشد، طول لثه با کمک لیزر بافت نرم برای زیبایی خوب کوتاه می شود و به شکل توری پردازش می شود و به صورت میلی متری یکسان می شود. اطمینان از تقارن به این روش جراحی ژنژیوکتومی می گویند.

در صورت نیاز به مداخله استخوانی، می توان هر دو بافت سخت و نرم را با کمک لیزر بافت سخت یا جراحی پیزواستئوتومی اصلاح کرد و مرحله زیبایی دندان ها را شروع کرد.

کاربردهای زیبایی لثه (زیبایی سفید) در طراحی لبخند

کاربردهای زیبایی دندان عبارتند از:

  1. پرکننده های کامپوزیت و سرامیکی زیبایی (کاربردهای Inlay-Onlay)
  2. کاربردهای لایه کامپوزیت (پیوندها)
  3. لمینت های چینی (کاربردهای لمینت ونیر)
  4. تاج های زیرکونیومی
  5. روکش های سرامیکی کامل (برنامه های E-Max)
  6. سفید کردن
  7. برنامه های دندانپزشکی دیجیتال سه بعدی (برنامه های CAD/CAM)

. پرکننده های کامپوزیت و سرامیکی زیبایی (کاربردهای Inlay-Onlay)

با استفاده از پرکننده‌های سفید زیبایی به نام رزین کامپوزیت یا پرکننده‌های سرامیکی که از مواد چینی تهیه شده‌اند به جای پرکننده‌های فلزی (آمالگام) به عنوان ماده پرکننده، می‌توان به ظاهر زیبایی دست یافت.

در حالی که در مواردی که پوسیدگی کوچک است، ترمیم با پر کردن کامپوزیت انجام می شود، با پرکردگی های سرامیکی به نام اینله و آنله در دندان های دارای پوسیدگی بزرگ که از بین رفتن مواد در دندان زیاد است، نتایج بادوام و زیبایی را می توان به دست آورد.

  1. کاربردهای لایه کامپوزیت (پیوندها)

آنها کاربردهای پرکننده کامپوزیت زیبایی هستند که بدون برداشتن بافت مینا از سطح دندان در کل سطح جلوی دندان اعمال می شوند.

با این کاربردها می توان در همان جلسه بدون بیهوشی حداقل شلوغی دندان ها را اصلاح کرد، یعنی بدون بیهوشی دندان ها، فضاهای بین دندانی به نام دیاستما را بست و با ارائه سایز نتایج زیبایی بسیار خوبی به دست آورد. تغییر فرم و رنگ در دندان ها

  1. لمینت های چینی (کاربردهای ورقه ورقه)

لامینا ونیرها پرسلن های بسیار نازکی هستند که معمولاً روی دندان های قدامی اعمال می شوند.

بدون ساییدگی روی دندان ها یا فقط با نازک کردن سطوح جلویی بین 0.3 تا 0.7 میلی متر اعمال می شود.

به دلیل عبور نور بالای لمینت های چینی، نتایج بسیار عالی از نظر زیبایی به دست می آید. به خوبی با دندان ها و بافت های اطراف ترکیب می شود.

مواردی که در آن درمان پرسلن لامینا ترجیح داده می شود به شرح زیر است:

  • در دندان های تغییر رنگ که با بلیچینگ نتیجه مطلوب حاصل نمی شود
  • در مواردی که بیماران از دندان های زیبایی خود راضی نیستند
  • به منظور بستن فضاهای بین دندانی (دیاستما)
  • اصلاح دندان های شکسته یا فرسوده
  • در مواردی که درمان ارتودنسی به دلایل مختلف ترجیح داده نمی شود، به طور مکرر برای اصلاح موقعیت دندان های کج استفاده می شود.

روکش های لامینا پرسلن را می توان تقریباً برای همه استفاده کرد. اما در مواردی که افراد دارای اختلالات اسکلتی فک، عاداتی مانند جویدن ناخن یا جویدن قلم، فرورفتگی شدید لثه و در مواردی که بافت مینای کافی در دندان‌های مرتبط وجود ندارد، درمان لامینا ونیر ترجیح داده نمی‌شود.

مزایای لمینت های چینی چیست؟

به لطف روکش های لمینت چینی، عدم دخالت یا حداقل مداخله روی دندان یکی از بزرگترین مزیت هاست.

کوتاه شدن زمان کار باعث افزایش راحتی بیماران می شود.

زیبایی به دست آمده به لطف عبور نور بالا در ونیرهای لامینا تقریباً مشابه دندان های طبیعی است. هماهنگی کامل در جایی که دندان ها و لثه ها به هم می رسند به دست می آید.

لمینت های چینی مقاومت بالایی در برابر سایش دارند. علاوه بر این، به لطف سطوح براق صیقلی که دارند، تحت تأثیر موادی مانند چای، قهوه، سیگار قرار نمی گیرند و سطح آنها تغییر رنگ نمی دهد.

مراحل کاربرد درمان پرسلن لامینا چیست؟

در جلسه اول، یک مطالعه اولیه در آزمایشگاه بر روی مدل ایجاد شده با انجام اقدامات تشخیصی انجام می شود.

در صورت نیاز، سایش 0.3-0.7 میلی متر بر روی دندان های مربوطه ایجاد می شود.

قالب‌های دائمی با مواد قالب‌گیری دقیق گرفته می‌شود و بیمار با روکش‌های لامینا موقت مرخص می‌شود.

در آخرین جلسه ونیرهای لامینا چینی تهیه شده در آزمایشگاه تمرین شده و نظر بیمار گرفته می شود.

ونیرهای لامینا با باندینگ روی دندان ها چسبانده شده و درمان کامل می شود.

در صورت عدم نیاز به درمان اضافی در دندان‌ها و لثه‌های بیمار که در آن لامینا ونیر ساخته می‌شود، می‌توان درمان را به طور متوسط ​​در 2 تا 3 جلسه و در مدت 1 هفته تکمیل کرد.

علاوه بر این، با فناوری در حال توسعه، برنامه های طراحی سه بعدی و سیستم های تولید را می توان در یک محیط بالینی در چند ساعت انجام داد.

در مراقبت از لمینت های پرسلن چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مراقبت از ونیرهای لامینا چینی هیچ تفاوتی با دندان های طبیعی ندارد.

با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از آن برای سالیان متمادی استفاده کرد. همچنین مسواک زدن باید از نخ دندان و دهانشویه استفاده کرد.

چک های شش ماهه دندانپزشکی را نباید نادیده گرفت

  1. تاج های زیرکونیومی

دستیابی به نتایج زیبایی بسیار بیشتر با روکش‌های چینی زیرکونیومی نسبت به روکش‌های چینی با پشتیبانی از فلز امکان‌پذیر است.

خاصیت عبور نور روکش های چینی زیرکونیومی ظاهری نزدیک به دندان طبیعی ایجاد می کند.

این شامل زیرساخت فلزی نیست، بنابراین حساسیت ندارد.

تصویر تیره و آزاردهنده ای که در حاشیه لثه دندان های چینی متکی بر فلز ظاهر می شود در روکش های زیرکونیومی قابل مشاهده نیست.

روکش های زیرکونیوم از مواد اکسید زیرکونیوم موجود در طبیعت تولید می شوند، این ماده برای دندان های چینی و ساخت پل چینی بسیار سخت و بادوام است.

آنها در سیستم های کامپیوتری ویژه با فناوری سه بعدی و دست نخورده تهیه می شوند.

روکش های زیرکونیومی به مدت 20 سال به طور ایمن در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شود.

  1. تاج های سرامیکی کامل (E-max Crowns)

روکش های تمام سرامیک، کاربردهای تاج زیبایی شناسی پیشرفته ای هستند که فقط از ظروف چینی به دست می آیند و هیچ گونه پشتیبانی زیرساختی ندارند.

این روکش ها را می توان در محیط آزمایشگاهی تهیه کرد و همچنین در محیط بالینی می توان آن ها را در برنامه های کامپیوتری ویژه ای به نام CAD/CAM طراحی و به صورت سه بعدی تولید کرد.

و می توان آنها را در مدت چند ساعت در همان جلسه بر روی بیمار اعمال کرد.

از آنجایی که آنها حاوی هیچ ماده زیرساختی نیستند، نزدیکترین عبور نور و هماهنگی رنگ را با دندانهای طبیعی دارند.

  1. سفید کردن

با خیال راحت سفید با شما لبخند می زند…

امروزه در کنار داشتن دندان های سالم، اهمیت داشتن دندان های زیبا و سفید نیز به چشم می خورد.

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و می‌خواهد هنگام صحبت کردن به نظر طرف مقابل ظاهری زیبا داشته باشد.

این فقط در مورد یک متن سخنرانی زیبا نیست، بلکه در مورد ظاهر افراد نیز می باشد، برای این کار، دندان های سفید و تمیز نقش مهمی دارند.

دندانپزشکی زیبایی نیز به این امر کمک می کند.

بلیچینگ فرآیند به دست آوردن رنگ روشن تر و سفیدتر از رنگ طبیعی دندان با استفاده از تعدادی ژل تایید شده WHO (سازمان بهداشت جهانی) است که باعث سفید شدن مینای دندان می شود.

بلیچینگ را می توان با تمیز کردن دندان اشتباه گرفت، تمیز کردن دندان تنها لکه های ناشی از مواد رنگی مانند چای، قهوه، سیگار روی سطح دندان را از بین می برد. در سفید کردن، رنگ طبیعی دندان روشن می شود و دندان ها رنگ سفیدتری نسبت به رنگ فعلی خود می گیرند.

سفید کردن دندان برای حذف رنگدانه هایی است که به ساختار دندان رنگ زرد می دهد و دندان را سفیدتر نشان می دهد.

به عنوان روش بلیچینگ به دو قسمت تقسیم می شود.

1: بلیچینگ اداری: سیستم های سفید کننده ای هستند که در کلینیک تحت نظر پزشک اعمال می شوند.

2: بلیچینگ خانگی: اینها سیستم‌های سفیدکننده‌ای هستند که بیماران ما می‌توانند در منزل با ژل‌های سفیدکننده برای استفاده در پلاک‌های شفافی که توسط پزشک تهیه شده و روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، طبق توصیه پزشک استفاده کنند.

آفیس بلیچینگ یک سیستم سفید کننده است که به طور متوسط ​​در یک ساعت در یک محیط بالینی اعمال می شود.

قبل از انجام عمل، تارتار تمیز می شود، لکه های روی دندان شما با روش پولیش پاک می شوند.

پس از جداسازی تمام بافت های نرم با یک مانع نورگیر، ژل سفید کننده روی دندان ها اعمال می شود و با نور فعال می شود.

این فرآیند دو یا سه بار در جلسات 15 دقیقه ای تکرار می شود تا سفیدی مورد نظر حاصل شود.

برای موفقیت و تداوم سفید کردن، می توان از بلیچینگ حمایتی خانگی با پلاک های شخصی سازی شده توسط پزشک استفاده کرد.

بلیچینگ را می توان برای هر فرد سالمی اعمال کرد.اما در افرادی که دچار فرورفتگی شدید لثه و سطوح در معرض ریشه هستند ترجیح داده نمی شود، زیرا ممکن است حساسیت را افزایش دهد.

اگر فرآیند سفید کردن با تکنیک و زمان مناسب اعمال شود، فرآیند مضری نیست.

با این حال، محصولاتی که با نام‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند و ادعا می‌کنند سفیدکننده دندان‌ها هستند، در صورت استفاده نادرست می‌توانند آسیب دائمی به دندان‌ها و لثه‌های شما وارد کنند.

مواردی که بعد از سفید کردن باید در نظر گرفت:

حساسیت کم و بیش در اکثر بیماران پس از بلیچینگ مشاهده می شود که این حساسیت حداکثر ظرف سه روز از بین می رود.

استفاده از مسکن ها درست قبل از عمل این حساسیت را به حداقل می رساند.در چند روز اول باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد خودداری شود.

استفاده از خمیر حساسیت زدای توصیه شده توسط پزشک این مشکل را کاهش می دهد.

به خصوص در سه روز اول (در حالت ایده آل، ده روز در هفته) از مصرف انواع غذاها و نوشیدنی های رنگی (سیگار، چای، قهوه، کولا، شلغم، شراب قرمز، آلبالو، رب گوجه فرنگی و …) خودداری شود.

اثر سفید کردن در بیمارانی که حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک می زنند، هر شش ماه یکبار معاینه منظم می شوند، سیگار نمی کشند و زیاد چای یا قهوه مصرف نمی کنند، طولانی تر است. سیستم سفید کننده را می توان یک یا دو سال یک بار تکرار کرد.

  1. برنامه های دندانپزشکی دیجیتال سه بعدی (برنامه های CAD/CAM)

به دنیای دیجیتال خوش آمدید…

تلاش برای بازیابی دندان‌ها و بافت‌های از دست رفته دندان از زمان‌های قدیم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که پزشکان روی آن تمرکز می‌کنند.

در دوران پیری؛ این سفر که با استفاده از مواد طبیعی مانند استخوان، مرجان و عاج آغاز شد، تا امروز با اختراع سیستم ها و مواد مختلف به توسعه خود ادامه می دهد.

یکی از مهم ترین پیشرفت های فناوری در سال های اخیر سیستم های دندانپزشکی دیجیتال سه بعدی است.

این سیستم ها، CAD / CAM (Computer Aided Design / Computer Aided Manufacturing) نامیده می شوند. به دست آوردن یک مدل سه بعدی با برداشت اپتیکال داخل دهان در زمان واقعی با استفاده از دوربین دیجیتال. شامل مراحل طراحی مجدد دندان ها و بافت های از دست رفته در این مدل در محیط کامپیوتری و تولید دندان های زیبایی طراحی شده یا پرکردگی های زیبایی به نام اینله به صورت سه بعدی در عرض چند دقیقه می باشد.

سیستم دیجیتال CEREC، یکی از پیشرفته ترین سیستم های جهان، به عنوان یک سیستم CAD/CAM در کلینیک ما استفاده می شود.

مزیت های اصلی دندان های زیبایی ساخته شده با سیستم

  1. دندان هایی که قرار است تولید شوند به صورت دستی طراحی نمی شوند، بلکه به صورت خودکار در سیستم کامپیوتری طراحی می شوند و به صورت سه بعدی با سیستم های دیجیتال در دستگاه های مخصوص، باز هم بدون تماس انسان تولید می شوند. بنابراین حاشیه خطایی وجود ندارد. به دلیل عدم وجود حاشیه خطا، پروتزهایی به دست می آید که با بافت های دندان و لثه سازگاری کامل دارند.
  1. امکان تکمیل کل عمل در چند دقیقه و قرار دادن دندان در همان جلسه وجود دارد، بنابراین از بین رفتن جلسات و 7-14 روز زمان انتظار ایجاد شده توسط سیستم های تولید سنتی برای بیماران با زمان محدود را حذف می کند.
  1. با توجه به حذف روش‌های سنتی اندازه‌گیری در مراحل انجام، در بیمارانی که در حین قالب‌گیری رفلکس تهوع و استفراغ و واکنش آلرژیک بافتی به قالب‌گیری نشان می‌دهند، اندازه‌گیری‌ها به کمک دوربین دیجیتال به صورت راحت و بدون خطا انجام می‌شود. مواد.
  1. از آنجایی که دندان ها یا پرکردگی های تولید شده از بلوک های سرامیکی آماده شکل می گیرند، در حین تولید هیچ گونه منفی مانند انقباض، انبساط و ایجاد ترک وجود ندارد.

با سیستم های طراحی و تولید به کمک کامپیوتر به نام دندانپزشکی دیجیتال. تولید دندان کلاسیک با دست، جای خود را به روکش زیبایی سه بعدی، بریج و پرکننده سرامیکی و کاربردهای زیبایی لامینای دندان با فناوری رباتیک واگذار کرده است.

زمان اجرای سیستم دیجیتال به جای روزها یا هفته ها به چند دقیقه کاهش یافته است. این کاربردهای زیبایی که با سیستم دندانپزشکی دیجیتال و CEREC ذکر شده است، می توانند به راحتی در یک روز در بیماران مناسب تکمیل شوند.

انواع روکش دندان چیست؟

روکش های پرسلن در بین انواع روکش های دندانی به دو دسته متکی و بدون فلز تقسیم می شوند. انواع روکش دندان بسته به نیازهای درمانی که باید اعمال شود متفاوت است. در کاربردهای دندانپزشکی زیبایی، روکش زیرکونیوم، دندان های لمینت شده (لامینه چینی) و روکش ایمکس به دلیل سازگاری با لثه، دوام و ظاهر زیبایی اغلب ترجیح داده می شود.

بیشتربدانید:انجام لمینت دندان در تهرانهزینه جرم گیری و بلیچینگ دندانقیمت لمینت دندان در تهرانبهترین متخصص لمینت دندان در تهرانكامپوزيت ونير

پوشش دندانی زیرکونیوم به دلیل زیست سازگاری بالا و ظاهر زیبایی، امکان استفاده از درمان هایی را فراهم می کند که 100٪ رضایت زیبایی را تضمین می کند. پوشش دندانی زیرکونیوم که یکی از اولین انتخاب های بیماران با انتظارات زیبایی است، می تواند به روش های مختلفی مانند ترمیم دندان های فرسوده و استفاده از پروتز روی ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرد.

 

از آنجایی که پرسلن با زیرسازی فلزی ساختار حساسی دارد، در سال های گذشته سطح چینی باید با آلیاژ فلزی حمایت می شد و این امر معایب زیادی را به همراه داشت. زنگ زدگی ممکن است در فلز رخ دهد که نوعی ماده است که به دلیل خطر خوردگی در طول زمان نباید در دهان استفاده شود. علاوه بر این، روکش‌های زیرکونیوم دندانی که جایگزین موادی می‌شوند که استفاده از آنها در افراد مبتلا به حساسیت فلزی غیر ایمن است، این مشکل و تیره شدن لثه را برای همیشه از بین برده است.

 

علاوه بر این، انواع روکش های دندانی ممکن است بسته به محل دندانی که قرار است روکش شود، متفاوت باشد. روکش های دندانی چینی قدامی بدون فلز یک روش روکشی منطقه ای است که با نگرانی های زیبایی بیشتر انجام می شود و کسانی که خواهان لبخندی چشمگیرتر از نظر زیبایی هستند ترجیح داده می شود. روکش های چینی تک دندانی روش ونیر ترجیحی است، به خصوص روی دندان آسیب دیده، به خصوص پس از تصادف یا ضربه به صورت.

 

روکش دندان لمینت شده (لامینه چینی)

0.3-0.7 میلی متر فقط از سطح جلوی دندان. این یک لایه ورقه چینی است که نازک شده و روی آن چسبانده می شود. روکش لمینت چینی که به رنگ و فرم دلخواه بسیار ریز تهیه شده است فاقد فلز می باشد. لمینت های چینی مقاوم در برابر شکست، به دلیل عبور نور بالا، ظاهر بسیار زیبایی را ارائه می دهند. امروزه ترمیم لمینت ونیر به عنوان یک روش محافظه کارانه در تمام بیمارانی که دچار تغییر رنگ، شکستگی، تغییر شکل یا آریتمی خفیف هستند ترجیح داده می شود.

 

پوشش زیرکونیوم

زیرکونیوم یکی از سفیدترین عناصر است و زیست سازگاری بسیار بالایی دارد. پرسلن زیرساختی زیرکونیوم نوعی روکش است که اغلب توسط دندانپزشکان ترجیح داده می شود، زیرا هم از نظر زیبایی برای استفاده در دندان های جلویی خوشایند است و هم به اندازه کافی قوی است که می توان روی دندان های عقب استفاده کرد.

 

روکش ایمکس (تاج سرامیکی کامل)

روکش‌های ایمکس که از مواد مشابه لمینت‌های چینی تولید می‌شوند و برای حداکثر زیبایی کوتاه هستند، بر روی تمام سطوح دندان اعمال می‌شوند. برای انجام این تکنسین باید دندان ها وجود داشته باشد. زمانی که اطراف دندان هایی که قرار است اعمال شود به طور یکنواخت تراشیده شد و برای پوشش آماده شد، پوشش روی آن اعمال می شود.

 

پوشش با پشتیبانی از فلز

همانطور که از نام آن پیداست ونیرهای متکی بر فلز با قرار دادن یک آلیاژ فلزی در انتهای پرسلن در مرحله ساخت دندان ساخته می شوند. دوام لازم مناسب برای بافت دندان را فراهم می کند. پوشش های فلزی ساخته شده با کبالت کروم یا آلیاژ کروم نیکل تحت تأثیر فلز زیر چینی قرار گرفته روی فلز قرار می گیرند. از آنجایی که فلز موجود در زیرسازی نور را از خود عبور نمی دهد، به رنگ تیره در سطح صمغ با ظاهری مات ظاهر می شود. بنابراین، روکش‌های متکی به فلز معمولاً روی دندان‌های عقب اعمال می‌شوند، زیرا از نظر زیبایی برای دندان‌های ناحیه جلویی توصیه نمی‌شوند.

زیبایی دندان چیست؟

مایلیم با ذکر چند مثال تعریف زیبایی دندان را توضیح دهیم. در واقع درمان های اعمال شده در این شاخه همانند درمان های گذشته است. آنچه تغییر کرده است با توسعه تکنولوژی است. تکنیک ها، مواد و دستگاه های دندانپزشکی.

15-20 سال پیش، پر کردن دندان از مواد فلزی سیاه رنگ ساخته می شد و ظاهر زیبایی بسیار ضعیفی داشت. با این حال امروزه پر کردن دندان چینی یا کامپوزیت به رنگ طبیعی دندان ساخته می شود. زیبایی دندان یکی از شاخه های محبوب دندانپزشکی است که اغلب مردان و زنان آن را ترجیح می دهند. در ایران کاربردهای زیبایی دندان و قیمت آنها بسته به شهر و منطقه متفاوت است. کلینیک های ارائه دهنده خدمات زیبایی دندان در تهران مجهزترین و مجرب ترین کلینیک های کشور می باشند.

 

کاربردهای زیبایی دندان

قبل از انجام درمان زیبایی دندان باید نیازهای فردی فرد مشخص شود و برنامه ریزی برای کاربردهای زیبایی دندان که برای او مناسب تر است انجام شود. درمان‌های متفاوتی برای همه اعمال می‌شود و نمی‌توان زیبایی لبخند یکسانی را برای همه ارائه داد. در حالی که ممکن است یک یا چند برنامه برای برخی افراد کافی باشد، برخی از بیماران ممکن است به بیش از یک درمان نیاز داشته باشند. مهم ترین عوامل در تعیین درمانی که باید انجام شود، سن، جنسیت، خواسته های فردی، ویژگی های صورت، ساختار لب و ساختار دندانی بیمار است. محبوب ترین روش های درمان زیبایی دندان عبارتند از:

 

زیبایی لثه: در این درمان که به آن زیبایی صورتی نیز می گویند، لثه ها شکل می گیرند و برای ساختار دهان مناسب می شوند.

 

سفید کردن دندان: یکی از روش های درمانی رایج است. ماندگاری اثر برنامه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. می توان آن را به عنوان نوع اداری یا خانگی استفاده کرد.

 

لمینت پرسلن: برای دندان های شکسته یا تغییر شکل داده شده، در مواقعی که درمان های ارتودنسی مورد نظر نیست یا کجی دندان زیاد نباشد، استفاده می شود. نازک کردن فقط به 30-70 میکرون از سطح جلوی دندان اعمال می شود.

 

E-max: درمان ونیر E-max که مخفف estetic maximum است، در کنار لمینت های چینی یکی از زیباترین انواع روکش است. در لمینت های چینی، مواد اعمال شده به طور کلی یکسان است، اما تنها نحوه اعمال پوشش ها متفاوت است. در بیماران با شلوغی بیش از حد دندان ترجیح داده می شود.

 

ایمپلنت دندان: از دست دادن دندان ها هم مانع زیبایی لبخند می شود و هم بر عملکرد دندان تاثیر منفی می گذارد. درمان ایمپلنت یک روش درمانی عملی و آسان برای از بین بردن دندان های از دست رفته است.

 

پوشش زیرکونیوم: مواد زیرکونیوم بادوام است، با رنگ طبیعی دندان سازگار است و مشکلات لثه را به حداقل می رساند. پوشش دندانی زیرکونیوم یکی از محبوب ترین روش های درمانی در دندانپزشکی زیبایی است.

 

InlayOnlay: این پرکردن ها که برای بیمارانی که دچار افت بافت یا کمبود حجم دندان هستند اعمال می شود، می توانند در مواد مختلفی مانند چینی و کامپوزیت استفاده شوند. به منظور انجام این کاربردها، بافت دندانی کافی برای حمایت از پر کردن مورد نیاز است.

زیبایی دندان برای چه کسانی مناسب است؟

قبل از انجام زیبایی دندان باید نیازهای فرد به درستی ارزیابی شود و نیازها مشخص شود. درمان هایی که برای همه افراد برای داشتن لبخند کامل خود به کار می رود یکسان نخواهد بود. بنابراین، کاهش طرح لبخند به یک یا چند گزینه درمانی اشتباه است. در تعیین روش های مورد استفاده در زیبایی لبخند، عوامل زیادی مانند سن بیمار، جنسیت، انتظارات شخصی، ویژگی های صورت، وجود حفره، ساختار لب، مشکل از دست دادن دندان ها، رنگ و شکل ظاهری. دندان ها ارزیابی می شوند. بسیاری از مردم می خواهند لبخندی زیبا، عملکرد صحیح جویدن و ساختار دهان سالم تری داشته باشند. در حالی که ترمیم زیبایی اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد، از مشکلات بهداشتی احتمالی مرتبط با بیماری های دهان و دندان نیز جلوگیری می کند. به عنوان مثال، ممکن است بدتر شدن جدی دندان ها، بیماری لثه، بوی بد دهان، سایش دندان، پوسیدگی دندان، درد فک، مشکلات جویدن وجود داشته باشد. تأثیری که هنگام لبخند زدن ایجاد می کند نیز می تواند باعث ایجاد ناراحتی در لبخند فرد شود.

 

چرا زیبایی دندان انجام می شود؟

هرکسی که به لبخند زیبایی نیاز دارد دلایل مختلفی دارد. کاربردهای زیبایی دندان را می توان به دلایلی مانند جنسیت، عدم تطابق لب ها، تغییر رنگ دندان ها، کج بودن دندان ها، سن و ویژگی های صورت که با یکدیگر ناسازگار است انجام داد. افرادی که نگرانی های عملکردی و زیبایی شناختی در مورد ساختار دهان و دندان خود دارند، این کاربردهای دندانپزشکی زیبایی را ترجیح می دهند. به لطف مزایای ارائه شده توسط فناوری های پزشکی امروزی، می توان لبخندی طبیعی، سالم و از نظر زیبایی چشمگیر داشت. این دیگر یک رویا نیست! با یک برنامه درمانی شخصی، دندانپزشک متخصص و با تجربه و درمان هایی که در یک کلینیک مجهز انجام می شود، می توان به نتایج متمایز کننده دست یافت. میزان رضایت بیمار پس از درمان با موفقیت برنامه متناسب است. در مورد زیبایی شناسی باید نظر بیمار را گرفت و به خواسته های او توجه کرد. علاوه بر این، هنگام ارائه زیبایی شناسی نباید از دیدگاه های بیولوژیکی و عملکردی غافل شد.

 

مدت زمان درمان زیبایی دندان

مدت زمان هر درمان متفاوت است. برخی از درمان های زیبایی دندان در عرض چند ساعت تکمیل می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است 1-2 هفته طول بکشد. زیرا برخی از درمان ها ممکن است نیاز به ساخت دندان خاصی داشته باشند. در واقع، درمان و اندازه گیری کوتاه مدت است، اما تولید مواد در آزمایشگاه دندانپزشکی ممکن است مدتی طول بکشد. کاربردهای زیبایی دندان مطابق با نیاز افراد به منظور بهبود سلامت دندان ها و لثه ها و به دست آوردن لبخند زیبایی بیشتر برنامه ریزی می شود. به همین دلیل، از آنجایی که گزینه های درمانی انتخاب شده متفاوت خواهد بود، مدت زمان کاربردهای زیبایی دندان نیز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بهتر است پس از مشاوره با پزشکان در طول فرآیند برنامه ریزی درمانی، اطلاعاتی در مورد مدت زمان درمان و جزئیات روند درمان به دست آورید.

زندگی درمان زیبایی دندان

زیبایی دندان که در سال های اخیر بسیار رایج شده است، روشی درمانی است که در آن علم و ادراکات زیبایی شناختی به شکلی پیچیده در هم آمیخته می شوند. علاوه بر اینکه یک رشته یا نوع درمانی خاص است، شاخه ای از دندانپزشکی است که از نظر زیبایی، عملکرد و بیولوژیکی بهترین نتایج را برای بیمار فراهم می کند و همه رشته ها را شامل می شود. موضوع اصلی شاخه دندانپزشکی زیبایی که هدف آن چیدمان زیبایی ناحیه دهان، دندان ها و لثه ها و انجام کامل وظایف آنهاست، ارائه لبخندی سالم و زیبا می باشد. بنابراین، هر درمان به صورت جداگانه برنامه ریزی می شود. یک لبخند زیبا، علاوه بر اینکه از نظر زیبایی شناسی چشمگیر است، به ساختار دهانی سالم نیز نیاز دارد. طول عمر درمان زیبایی دندان به طور کلی 10 تا 20 سال است. البته این مدت زمان بستگی به کاربرد دارد. مراقبت بیمار پس از درمان طبق دستور پزشک نیز این مدت را طولانی می کند.

 

لبخند سالم شامل عوامل مختلفی است. درمان‌های مختلفی ممکن است برای همه لازم باشد تا اطمینان حاصل شود که دندان‌ها پر و سفید هستند، مشکلی در فک وجود ندارد و لثه‌ها در سطح ایده‌آل ظاهر می‌شوند و سالم هستند. تغییر شکل و تغییر رنگ دندان ها می تواند مشکلات روانی ایجاد کند که منجر به انزوای اجتماعی و از دست دادن اعتماد به نفس در افراد می شود. همه به یک لبخند زیبا نیاز دارند. علاوه بر این، این وضعیت را نباید تنها از منظر زیبایی در نظر گرفت. از دست دادن دندان ها و مشکلات ارتودنسی می تواند به عملکرد جویدن آسیب برساند و مشکلات سلامتی زیادی را ایجاد کند.

 

قیمت های زیبایی دندان

برای تعیین قیمت های درمان دندانپزشکی معاینه بیمار ضروری است. طبق قانون می توان میانگین قیمت را پس از بازرسی ارائه داد. قیمت های زیبایی دندان متفاوت است و با توجه به محتوای درمان تعیین می شود. خواسته های بیمار بسته به ساختار دهان و دندان ها، درمان های مورد استفاده و کیفیت مواد ترجیحی متفاوت است. برای درخواست قیمت، می توانید تصاویر دهان و دندان خود را به صورت آنلاین به کلینیک ما ارسال کرده و قیمت دریافت کنید. البته قیمت دقیق آن پس از معاینه بالینی مشخص خواهد شد. بسته های خدمات فراگیر ارائه شده برای بیمارانی که از خارج از کشور می آیند بسیار سودمند هستند و هزینه های کل فرآیند درمان را پوشش می دهند. توصیه می کنیم با تماس مستقیم با کلینیک از قیمت های روز مطلع شوید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search