متخصص درمان ریشه دندان

متخصص درمان ریشه دندان؛ درمان ریشه روشی است که برای برداشتن پالپ بیمار از دندان انجام می شود. پالپ بافتی است که حاوی اعصاب و عروق خونی است که ریشه دندان شما را پر می کند. هر ریشه دندان شما را به لثه و استخوان فک محکم می کند. اگر دندان شما آسیب دیده یا عفونی شده باشد ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشید. آبسه (جبچه چرک)، حفره، یا تصادف یا آسیب نیز می تواند منجر به درمان ریشه شود.

روت کانال تراپی چیست؟

چرا به کانال ریشه نیاز دارید؟ هنگامی که دندان دردناک می شود، معمولا دو گزینه وجود دارد. گزینه اول کشیدن دندانی است که باعث درد می شود و گزینه دوم انجام روت کانال است. بسیاری از مردم این تصور غلط را دارند که تنها در صورتی که دندان شما درد می کند نیاز به ریشه دندان دارید، اما این درست نیست. برای اکثر افراد این درست است که اگر پوسیدگی زیادی در دندان وجود داشته باشد، علامت دار می شود، اما برای برخی بدون ایجاد درد بدون علامت باقی می ماند تا زمانی که دندان به شدت پوسیده شود تا جایی که دندان غیرقابل ترمیم شود.

برای رزو نوبت با بهترین متخصص درمان ریشه دندان خانم دکتر سیمین برنگی با ما تماس بگیرید.

درمان ریشه آخرین منبع برای نجات دندان است. اگر دندان برای شروع حفره بیش از حدی داشته باشد، زیرا حتی پس از عمل روکش نیز ایجاد آن غیرممکن است، درمان ریشه توصیه نمی شود. ایده کلی این است که اگر حفره خیلی بزرگ ندارید، می توانید پرکردگی کنید و اگر حفره به محفظه پالپ شما نزدیک شود، برای نجات دندان به یک کانال ریشه نیاز دارید. با این حال، اگر حفره بیش از حد بزرگ باشد، حتی ممکن است برای کانال ریشه خیلی دیر باشد و دندان نیاز به کشیدن داشته باشد.

هر دندان دارای پالپ دندانی (پالپ محفظه) در داخل دندان است، که مرکزی از دندان است که شامل اعصاب، عروق خونی و بافت های همبند است. در داخل هر ریشه، یک کانال ریشه، در برخی موارد بیش از یک کانال ریشه وجود دارد که حاوی اعصاب است. با انجام درمان ریشه (درمان ریشه) عصب را خارج کرده و دندان را بدون علامت می کنیم. بنابراین آنها از خود خواهند پرسید: “آیا عصب داخل دندان مهم است؟” عصب احساس گرما و سرما را ایجاد می کند، اما حتی بدون وجود عصب، دندان می تواند در بیشتر مواقع کار کند. فقط بدون علامت می شود. حفظ دندان بسیار مهم است زیرا یک ناحیه دندانی از بین رفته است، دندان های عقبی می توانند جابجا شوند و تراز دندان ها به هم می ریزد.

گاهی اوقات حتی کانال ریشه می تواند منع مصرف داشته باشد و ممکن است به شما توصیه شود که آن را بردارید. به عنوان مثال، اگر دندان بیش از حد پوسیدگی داشته باشد و شما حتی نمی توانید روکش را ببندید یا حتی بعد از عمل روکش، اگر پیش آگهی بعد از عمل خیلی بد است، بهتر است فقط آن را بکشید. به یاد داشته باشید، اگر نمی توانید دندان را با ساختن آن ترمیم کنید، حتی وجود کانال ریشه روی دندان نیز فایده ای ندارد. اگر شکستگی ریشه وجود داشته باشد، نمی توانید کانال ریشه را بگیرید و دندان باید کشیده شود. اگر به دلیل پریودنتیت تحلیل استخوانی شدید وجود داشته باشد و دندان تحرک قابل توجهی داشته باشد، بهتر است به جای ریشه دندان، آن را بکشید. مهم است که از دندانپزشک خود در مورد پیش آگهی کانال ریشه قبل از عمل ریشه سوال کنید.

rootcanalstherapy-02-drgoerens-adomene

علائمی که نشان می دهد شما نیاز به در مان کانال ریشه دارید:

دندان درد

آبسه (توپ در بافت لثه)

تغییر رنگ (به دلیل آسیب دیدگی)

حساسیت بیش از حد در یک دندان خاص، به خصوص پس از پر کردن بزرگ

اشعه ایکس وجود یک حفره در نزدیکی عصب را نشان می دهد که باعث سوراخ شدن اتاقک پالپ می شود.

روش کانال ریشه

درمان ریشه ممکن است به یک تا دو ویزیت نیاز داشته باشد تا کل پروسه کامل شود. بسته به سطح عفونت، دندانپزشک شما ممکن است قبل از شروع عمل آنتی بیوتیک تجویز کند، زیرا ممکن است بیهوشی روی عفونت خیلی خوب عمل نکند. عفونت معمولاً بیهوشی را جبران می کند. در اولین ویزیت، با سوراخ کردن یک سوراخ کوچک در سطح بالایی دندان، به محفظه پالپ دسترسی پیدا می‌شود. سپس کانال های عصبی در هر ریشه برداشته می شوند. در ویزیت دوم کانال های عصبی و پرکردگی کانال را تخلیه کردند. بسته به مورد، این دو بازدید را می توان در یک بازدید ترکیب کرد. دندان های ثنایا (دندان های جلویی) و پره مولرها معمولاً در مقایسه با دندان های آسیاب بسیار ساده تر هستند و ممکن است فقط به یک بار ویزیت نیاز داشته باشند.

در طول درمان ریشه، مرحله به مرحله اشعه ایکس گرفته می شود تا مطمئن شوید که درمان در جهت درست پیش می رود. به طور معمول، قبل از شروع درمان، یکی پس از اندازه‌گیری طول کار (طول هر کانال عصبی)، یکی قبل از سیمان کردن گوتاپرکا (ماده پرکننده کانال‌های ریشه) برای بررسی نهایی قبل از پایان دوره، نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس دارید. کانال ریشه، و یکی در انتهای کل کانال ریشه.

برای اندازه گیری طول هر ریشه می توان از اشعه ایکس و آپکس یاب استفاده کرد. هنگامی که طول کار اندازه گیری می شود، دنده ها با فایل های دستی و چرخشی جدا می شوند. سپس فضاهای خالی در کانال ریشه با گوتاپرکا، ماده پرکننده کانال ریشه، سیمان می‌شوند. هنگامی که کانال ریشه کامل شد، معمولاً یک توپ پنبه ای در محفظه قرار می گیرد و با پرکننده موقت پر می شود تا دسترسی برای کارهای بعدی تسهیل شود. به جای پرکردن دائمی، پس از هر کانال ریشه، پرکردگی موقت قرار می گیرد، زیرا مهم است که مطمئن شوید پس از کانال ریشه، درد را پر نمی کنید. گاهی اوقات برخی از کانال های ریشه پنهان هستند و مهم است که مطمئن شوید که دندان بعد از کانال ریشه بدون علامت است تا اطمینان حاصل شود که همه کانال ها در نظر گرفته می شوند.

بیشتربدانید:اصلاح طرح لبخند در تهرانعکس انواع کامپوزیت دنداندندانپزشک زیبایی تهرانمتخصص دندانپزشک زیباییقيمت سفيد كردن دندان در تهران

ارجاع برای اندودنتیست

اکثر کانال های ریشه را می توان توسط دندانپزشک عمومی انجام داد. با این حال، مواردی وجود دارد که لازم است برای درمان ریشه به یک متخصص (اندودنتیست) مراجعه کنید. در صورت وجود انحنای قابل توجه ریشه، به متخصص اندودنتیست ارجاع داده می شود. همچنین در طول درمان ریشه، اگر پرونده ای در داخل کانال شکسته شود، باید به متخصص ریشه مراجعه کنید. هرچه انحنای بیشتری در ریشه داشته باشید، احتمال شکستگی فایل بیشتر است. گاهی با افزایش سن، کانال عصبی شما با تجمع کلسیم در آن مسدود می شود. اگر چنین کانال‌های عصبی کلسیفیه‌ای دارید، کار روی کانال ریشه خارج از توان دندانپزشک عمومی است.

چگونه برای درمان ریشه آماده شوم؟

دندانپزشک شما را در مورد نحوه آماده شدن برای این روش راهنمایی می کند. برای بررسی این ناحیه، او از اشعه ایکس استفاده می کند. این تصاویر نشان می دهد که عفونت چقدر شدید است و به دندانپزشک کمک می کند اندازه و شکل کانال های ریشه را بداند. برای جلوگیری از درد در حین عمل، بی حسی موضعی به شما داده خواهد شد. آنها همچنین ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهند تا از عفونت ناشی از باکتری جلوگیری کند.

اگر روی دندان خود پرکردگی یا وسایل دندانی دیگری دارید، دندانپزشک شما آن را برمی دارد. یک ورقه لاستیکی در اطراف دندان قرار خواهد گرفت. تیغه به جلوگیری از ورود بزاق به کانال ریشه کمک می کند. همچنین از تنفس یا بلعیدن مایعات یا تکه های کوچک دندان جلوگیری می کند. دندانپزشک شما ممکن است تاج پوشاننده دندان را با مته دندان بردارید. او همچنین ممکن است تاج را سوراخ کند تا به پالپ و کانال ریشه برسد.

در طول درمان ریشه چه اتفاقی برای دندان می افتد؟

دندانپزشک شما ابزارهایی را در کانال ریشه قرار می دهد. با ابزار، پالپ آسیب دیده را با مایعات تمیز کننده از دندان خارج می کند. او ممکن است یک عکس اشعه ایکس بگیرد تا ببیند آیا پالپ بیشتری برای برداشتن وجود دارد یا خیر. دندانپزشک شما پالپ باقی مانده را از کانال ریشه خارج می کند. به محض برداشتن تمام پالپ، دندانپزشک کانال باز ریشه را با مایع میکروب کش تمیز می کند. کانال ریشه خشک می شود و یک پرکننده دندان در داخل ریشه دندان شما قرار می گیرد.

درمان کانال ریشه

دندانپزشک شما روی دندان را با روکش موقت یا دائمی می پوشاند. آنها همچنین ممکن است ریشه را با یک خمیر استروئیدی پر کنند تا هر گونه تورم در کانال ریشه را از بین ببرند.

بعد از درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است بعد از انجام عمل کمی درد داشته باشید. این طبیعی است و باید به این شکل باشد که ظرف چند ساعت از بین برود. دندانپزشک شما ممکن است مسکن‌های ضد درد تجویز کند یا مسکن‌های بدون نسخه مانند یک ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) را توصیه کند. از دندانپزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره بخورید و بنوشید. در مورد هر گونه دستورالعمل خاص در مورد مراقبت از دندان خود پس از درمان ریشه بپرسید. اگر از روکش موقت استفاده شود، دندانپزشک شما تقریباً 1 هفته بعد آن را با روکش دائمی جایگزین می کند.

خطرات درمان ریشه چیست؟

مایع تمیزکننده مورد استفاده برای تمیز کردن کانال ریشه می‌تواند وارد بافت‌های مجاور شده و باعث تورم، کبودی یا عفونت شود. نوک ابزار دندانپزشکی ممکن است در کانال ریشه شما گیر کند، یا اگر نوک آن در دهان شما افتاد ممکن است آن را قورت دهید. شما می توانید فیستول (باز شدن بافت غیر طبیعی) بین ریشه دندان و سینوس خود ایجاد کنید. ممکن است بافت آسیب دیده به طور کامل برداشته نشده باشد. ممکن است ریشه به طور کامل پر نشده باشد، یا مهر و موم ممکن است محکم نباشد. این بدان معنی است که میکروب ها می توانند وارد دندان شما شوند و باعث عفونت شوند. ممکن است نیاز باشد که یک کانال ریشه دیگر انجام دهید یا دندان را بکشید.

توافقات در مورد مراقبت از شما:

شما حق دارید به برنامه ریزی مراقبت دندان خود کمک کنید. هرچه می توانید در مورد وضعیت خود و نحوه درمان آن بیاموزید. گزینه های درمانی خود را با پزشکان خود در میان بگذارید تا در مورد مراقبتی که می خواهید دریافت کنید تصمیم بگیرید. شما همیشه حق دارید از درمان خودداری کنید. این اطلاعات فقط برای استفاده آموزشی است. هدف آن ارائه توصیه های پزشکی در مورد بیماری ها یا درمان ها نیست. قبل از مصرف هر گونه رژیم پزشکی با پزشک، پرستار یا داروساز خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا برای شما بی خطر و موثر است یا خیر.

پیگیری بعد از درمان ریشه

پس از اتمام درمان ریشه دندان، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد که به مدت یک هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید. همچنین، شما از یک پرکننده موقت استفاده خواهید کرد. پرکردگی های موقت به اندازه کافی به هم چسبیده یا قوی نیستند که بتوانند فشار قابل توجهی را تحمل کنند، بنابراین تا زمانی که کار بعدی انجام شود، مراقب باشید که ساختار دندان باقی مانده در دندان شکسته نشود.

روش پیگیری بعد از روت کانال

بسته به مورد، ممکن است در نهایت یک هسته یا تاج ایجاد شود. گاهی اوقات، اگر ساختار دندان زیادی باقی نمانده باشد، دندانپزشک شما ممکن است یک هسته خلفی را قبل از روکش پیشنهاد دهد. برای اینکه روکش داخل آن بماند، حداقل مقداری ساختار دندان برای حمایت از روکش مورد نیاز است و اگر ساختار کافی باقی نماند، یک پیچ کوچک (پست) به کانال ریشه چسبانده می شود تا تاج را پشتیبانی کند.