مراحل كامپوزيت دندان؛ از صفر تا صد

مراحل کامپوزیت دندان و نحوه اجرا و نصب این روکش ها بر روی دندان برای عده زیادی از افراد سوالاتی ایجاد می کند. احتمالا شنیده اید که برخی پزشکان با تکنیک های متفاوتی از سایرین، کامپوزین دندان را انجام می دهند. در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعاتی درباره روند کلی مراحل انجام کامپوزیت دندان ارائه کنیم.

عکس مراحل کامپوزیت دندان

c3
u5
u6

مراحل انجام كامپوزيت دندان

روش‌های کامپوزیت دندان شامل استفاده از رزین همرنگ دندان برای ترمیم و ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته، شکسته یا تغییر رنگ است. با توجه به تکنیک های اختصاصی هر پزشک ممکن است تفاوت هایی در اجرای فرآیند کامپوزیت دندان وجود داشته باشد. با این حال اصلی ترین مراحل کامپوزیت دندان شامل بخش های زیر است.

معاینه و تشخیص اولیه

معاینات اولیه: دندانپزشک دندان ها را معاینه سپس اولویت ها و درخواست های بیمار را بررسی می کند. در نهایت با ارزیابی کامل شرایط تشخیص می دهد که آیا کامپوزیت مناسب است یا خیر.

انتخاب رنگ: در كامپوزيت ونير اولين مرحله از مراحل كامپوزيت دندان، انتخاب رنگ دندان است، اين انتخاب به عهده فرد است. دندانپزشک پيشنهادات و توضیحات لازم را بر اساس علم و تجربه خود در اختیار او قرار خواهد داد. برای مثال انتخاب رنگ های بسيار سفيد در افرادی كه رنگ پوست تيره ای دارند و يا در خانم هایی كه از رژ لب تيره تری استفاده می كنند، توصیه نمی شود.

عکس برداری: ممکن است برای ارزیابی میزان پوسیدگی یا آسیب عکس برداری از دندان ها انجام شود.

آماده سازی

بیهوشی: بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان آسیب دیده انجام می شود.

ایزوله: دندان با استفاده از بند دندان ایزوله می شود تا خشک و عاری از بزاق بماند.

حذف پوسیدگی

تمیز کردن: دندانپزشک بخش های پوسیده یا آسیب دیده دندان را با استفاده از مته یا لیزر دندان خارج می کند.

شکل دهی: دندان به گونه ای شکل می گیرد که از تناسب مناسب با مواد کامپوزیت اطمینان حاصل کند.

اچ کردن و باندینگ

اچینگ: سطح دندان با محلول اسید ملایم اچ می شود تا سطحی ناهموار برای اتصال بهتر ایجاد شود. دندانپزشک ژل اسیدی را روی سطح دندان قرار می دهد. این فرآیند اچ کردن، زبری میکروسکوپی ایجاد می‌کند و به مواد کامپوزیت اجازه می‌دهد بهتر با دندان بچسبند.

شستشو و خشک کردن: محلول اچینگ شسته شده و دندان خشک می شود.

باندینگ: یک ماده باندینگ (چسب) روی سطح اچ شده اعمال می شود و با نور مخصوص سخت می شود تا سفت شود. ماده باندینگ (رزین چسب) روی سطح اچ شده اعمال می شود. این عامل کمک می کند تا مواد کامپوزیت به طور ایمن به دندان بچسبد.

جای گذاری مواد کامپوزیت

لایه گذاری: رزین کامپوزیت به صورت لایه ای اجرا می شود. هر لایه به باید به شکلی در محل مناسب و صحیح خود قرار گیرد که که با خطوط طبیعی دندان مطابقت داشته باشد.

تثبیت: برای سخت شدن هر لایه از کامپوزیت از نور کیورینگ مخصوص استفاده می شود. این نور مواد شیمیایی موجود در رزین را فعال کرده و باعث سفت شدن و چسبیدن آن به سطح دندان می شود.

شکل دادن

پیرایش: بعد از گذشت مدتی از جایگذاری کامپوزیت، هنگامی که کمی سفت شد، دندانپزشک کامپوزیت سخت شده را تراش داده و شکل می دهد تا به شکل مناسب و دلخواه برسد.

پولیش: کامپوزیت پولیش می شود تا با درخشندگی دندان های طبیعی مطابقت داشته باشد و از یک روکش صاف و زیبایی شناسی اطمینان حاصل کند.

برای رزرو نوبت جهت مشاوره و ویزیت برای انجام کامپوزیت دندان توسط دکتر سیمین برنگی متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی با ما تماس بگیرید.

بعد از اجرای کامپوزیت دندان چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه مراقبت از ترمیم کامپوزیت، از جمله اجتناب از برخی غذاها و حفظ بهداشت دهان و دندان ارائه می دهد. همچنین ممکن است یک قرار بعدی برای بررسی ترمیم و انجام هرگونه تنظیمات لازم برنامه ریزی شود.

7 نکته مهم هنگام انجام مراحل کامپوزیت دندان

دقت دندانپزشک در تمامی مراحل کار بایستی بسیار بالا باشد، در تمامی طول مدت انجام درمان زیبایی بایستی محیط کار کاملا خشک و ایزوله باشد، آغشته شدن سطح دندان، باندینگ و کامپوزیت به حتی یک قطره بسیار کوچک آب، بزاق یا خون منجر به ضعیف شدن کامپوزیت و رنگ پذیر شدن آن شده و در آینده نزدیک یا دور احتمال جدا شدن کامپوزیت از سطح و یا شکستن قسمتی از آن وجود خواهد داشت.

پس از انجام کامپوزیت، بایستی به برخی نکات برای حفظ سلامت دندان ها و لثه توجه شود.

دندان ها به هیچ عنوان نبایستی به هم متصل باشند، فرد باید مانند روزهای قبل از انجام کامپوزیت، امکان استفاده از نخ دندان را داشته باشد.

در هفته اول پس از انجام درمان، کمی التهاب در لثه ها طبیعی است، اما این التهاب حتما بایستی طی یک هفته برطرف شده و پس از آن هیچ گونه نشانه ای از تورم و قرمزی وجود نداشته باشد. این علائم، نشانه آسیب به لثه است و نیاز به اصلاح و ترمیم کامپوزیت ها دارد.

فرم کامپوزیت باید به صورتی باشد که تمامی نواحی دندان ها قابل تمیز کردن با مسواک باشد و هیچ گونه غذایی که سبب بوی بد دهان شود، وجود نداشته باشد.

وجود فاصله و یا گپ بین کامپوزیت و دندان نیز سبب نفوذ مواد غذایی به زیر کامپوزیت شده و علاوه بر ایجاد بوی بد دهان ممکن است باعث پوسیدگی دندان نیز بشود.

بنابراین علاوه بر دانش و آگاهی دندانپزشک، ظرافت و هنر او نیز برای خلق یک لبخند زیبا در عین حفظ سلامت دهان و دندان نیاز است.

مراحل انجام کامپوزیت دندان چگونه است؟

مراحل کامپوزیت دندانی توسط چه کسی انجام می شود؟

روش‌های کامپوزیت دندان معمولاً توسط دندانپزشکان انجام می‌شود، به‌ویژه آنهایی که در دندانپزشکی ترمیمی آموزش و تخصص دارند. دندانپزشکان متخصص در انجام و اجرای روکش های کامپوزیت مهارت دارند.

دندانپزشکان زیبایی در بهبود ظاهر دندان ها و لبخند تخصص دارند و اغلب از کامپوزیت های دندانی برای تغییر رنگ دندان و یا رفع فاصله بین دندان ها استفاده می کنند. دکتر سیمین برنگی متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می توانند به شما در انجام انواع کامپوزیت های دندانی کمک کنند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر سیمین برنگی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

دکتر سيمين برنگی متخصص دندانپزشكی ترميمی و زيبايی و عضو هيئت علمی دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران می باشند.

آخرین مقالات

قیمت لمينيت سراميكی

قیمت لمينيت سراميكی؛ یکی از روش های اصلاح طرح لبخند، لمینیت های سرامیکی می باشند لمينيت پوسته نازکی از جنس سراميك است که به

Search