بهترین متخصص درمان ریشه دندان

بهترین متخصص درمان ریشه دندان

بهترین متخصص درمان ریشه دندان ؛ درمان ریشه دندان که تمیز کردن، ضد عفونی کردن و پر کردن ریشه دندان است. زمانی که پالپ، بافت نرم داخل کانال ریشه، ملتهب یا عفونی شود، ضروری است.

التهاب یا عفونت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. پوسیدگی عمیق، اقدامات دندانپزشکی مکرر روی دندان، یا ترک یا بریدگی در دندان.

شما می توانید برای رزرو نوبت جهت مشاوره و ویزیت توسط دکتر سیمین برنگی متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی که امور تخصصی درمان(پر کردن دندان، عصب کشی، ترمیم تاج دندان و …) و زیبایی (کامپوزیت، لمینیت، روکش و سفید کردن دندان) انجام می دهد با بیش از 8 سال سابقه با ما تماس بگیرید.

علاوه بر این، آسیب به دندان ممکن است باعث آسیب به پالپ شود، حتی اگر دندان هیچ تراشه یا ترک قابل مشاهده ای نداشته باشد.

اگر التهاب یا عفونت پالپ درمان نشود، می تواند باعث درد شود یا منجر به آبسه شود که می تواند بسیار دردناک باشد. اگر درمان ریشه (RCT) انجام نشود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

مقالات پیشنهادی: مراحل کامپوزیت دندان ، متخصص دندانپزشکی زیبایی ، انتخاب مسواک مناسب

بهترین متخصص درمان ریشه دندان

آیا به درمان ریشه نیاز دارم؟

درمان ریشه زمانی لازم است که بافت نرم واقع در کانال داخل ریشه دندان که پالپ نامیده می شود، دچار التهاب یا عفونت شود. پالپ مانند «قلب دندان» است و حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و بافت‌های نرم است. آناتومی داخل دندان بسیار پیچیده است و اغلب اوقات یک دندان بیش از یک کانال دارد.

التهاب یا عفونت می تواند در نتیجه چندین چیز از جمله پوسیدگی عمیق، اقدامات مکرر دندانپزشکی، پرکردگی یا تاج معیوب یا ضربه به دندان رخ دهد. دندانپزشک شما قبل از ارجاع شما به متخصص کانال ریشه (متخصص اندودنتیست) علائم یا ناهنجاری در رادیوگرافی را جستجو می کند. علائم آسیب پالپ شامل درد، حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما، تغییر رنگ دندان و تورم و حساسیت در لثه های مجاور است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است علائمی را تجربه نکنید، اما همچنان نیاز به درمان ریشه داشته باشید و در صورت عدم درمان، می تواند باعث درد یا منجر به آبسه شود.

درد مداوم

دندان درد مداوم یکی از علائمی است که نشان می دهد ممکن است نیاز به درمان ریشه دندان داشته باشید. درد دندان ممکن است همیشه شما را آزار دهد، یا ممکن است هر از گاهی از بین برود اما همیشه بازگردد. ممکن است درد را در عمق استخوان دندان خود احساس کنید. یا ممکن است درد را در صورت، فک یا دندان های دیگر خود احساس کنید.

 

حساسیت به گرما و سرما

حساسیت به گرما و سرما. آیا با خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه دندان شما درد می کند؟ یا شاید دندان شما وقتی بستنی می خورید یا یک لیوان آب سرد می نوشید، حساس می شود.

این حساسیت می تواند مانند یک درد مبهم یا درد شدید باشد. اگر این درد برای مدت طولانی باقی بماند، حتی زمانی که خوردن یا نوشیدن را متوقف می کنید، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشید.

اگر وقتی چیزی سرد یا گرم می‌خورید یا می‌نوشید دندانتان درد می‌گیرد، ممکن است نشانه‌ای از عفونی یا آسیب دیدن عروق خونی و اعصاب دندان باشد.

 

تغییر رنگ دندان

عفونت در پالپ دندان شما می تواند باعث تغییر رنگ دندان شما شود. ضربه به دندان یا تجزیه بافت داخلی می تواند به ریشه ها آسیب برساند و ظاهری سیاه مایل به خاکستری به دندان بدهد. پالپ دندان می تواند در صورت وجود خون ناکافی بمیرد، بنابراین نیاز احتمالی به درمان ریشه را نشان می دهد.

 

لثه های متورم

لثه های متورم نزدیک دندان دردناک می تواند نشانه مشکلی باشد که نیاز به درمان ریشه دارد. تورم ممکن است بیاید و برود. ممکن است هنگام لمس آن حساس باشد، یا ممکن است در لمس دردناک نباشد. تورم ناشی از مواد زائد اسیدی بافت‌های مرده پالپ است که ممکن است منجر به تورم (ادم) در خارج از ناحیه نوک ریشه شود. همچنین ممکن است کمی جوش روی لثه خود داشته باشید. به این حالت جوش لثه یا آبسه می گویند.

جوش ممکن است از عفونت در دندان چرک ترشح کند. این می تواند طعم ناخوشایندی را در دهان ایجاد کند و بوی بدی را در دهان ایجاد کند.

مقالات پیشنهادی: مراقبت از دندان ، اصلاح طرح لبخند، بهترین دندانپزشک زیبایی در شرق تهران

درد هنگام غذا خوردن یا لمس دندان

اگر دندان شما هنگام لمس آن یا هنگام غذا خوردن حساس است، می تواند نشان دهنده پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. این امر به ویژه در صورتی اتفاق می افتد که حساسیت به مرور زمان باقی بماند وبعد از جویدن غذا ادامه داشته باشد. رباط اطراف نوک ریشه دندان عفونی ممکن است در اثر مرگ پالپ حساس شود. مواد زائد حاصل از پالپ در حال مرگ ممکن است رباط را تحریک کرده و باعث درد ناشی از فشار گاز گرفتن شود.

 

دندان شکسته یا ترک خورده

اگر در یک تصادف، در یک ورزش ، یا با جویدن چیزی سفت، دندان دچار شکستگی یا ترک شود، باکتری می تواند به التهاب و عفونت منجر شود. حتی اگر دندانی را زخمی کنید، اما ترک نخورد، باز هم ممکن است به اعصاب دندان آسیب برساند. عصب می تواند ملتهب شود و باعث درد و حساسیت شود که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد.

 

تحرک دندان

هنگامی که دندان شما عفونی شده است، ممکن است احساس لق شدن داشته باشید. این می تواند به غیر از نکروز پالپ (مرگ عصبی) ناشی از عوامل دیگری باشد، اما می تواند نشانه ای از ضروری بودن درمان ریشه باشد. مواد زائد اسیدی ناشی از مرگ عصبی می توانند استخوان اطراف ریشه دندان در حال مرگ را نرم کرده و باعث تحرک شوند.

آماده شدن برای درمان ریشه

  • قبل از انجام درمان ریشه، دندانپزشک شما ممکن است عکسی از دندان آسیب دیده را با اشعه ایکس بگیرد.
  • این به آنها اجازه می دهد تا تصویر واضحی از کانال ریشه ایجاد کنند و میزان آسیب را ارزیابی کنند.
  • درمان ریشه معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود، یک داروی مسکن که دندان عفونی شما و لثه اطراف آن را بی حس می کند.
  • در برخی موارد که دندان مرده است و دیگر حساس نیست، ممکن است نیازی به استفاده از بی حس کننده موضعی نباشد.

 

برداشتن پالپ

دندانپزشک شما یک ورقه لاستیکی (بند) در اطراف دندان قرار می دهد تا از خشک ماندن آن در طول درمان اطمینان حاصل کند.

این سد همچنین از بلع یا تنفس شما در مواد شیمیایی که دندانپزشک استفاده می کند جلوگیری می کند.

دندانپزشک شما از مته استفاده می کند تا دندان شما را از طریق تاج، قسمت صاف در بالا، باز کند تا به بافت نرم مرکز دندان (پالپ) دسترسی پیدا کند. سپس هر پالپ عفونی باقی مانده را از بین می برند.

اگر آبسه دندانی دارید که یک تورم پر از چرک است، دندانپزشک شما می‌تواند همزمان آن را تخلیه کند.

 

تمیز کردن و پر کردن کانال ریشه

پس از برداشتن پالپ، دندانپزشک شما کانال ریشه را تمیز می کند.

کانال ریشه معمولاً بسیار باریک است که پر شدن آن را دشوار می کند.

دندانپزشک شما از یک سری فایل های کوچک برای بزرگ کردن کانال ها و تبدیل آنها به شکل منظم استفاده می کند تا بتوان آنها را پر کرد.

این بخش از درمان ممکن است چندین ساعت طول بکشد و ممکن است نیاز باشد که طی چند ویزیت انجام شود.

دندان های جلویی و دندان نیش شما معمولا دارای یک ریشه هستند که حاوی 1 کانال ریشه است.

دندان‌های پرمولر و دندان‌های مولر پشتی (دندان‌های جونده) دارای ۲ یا ۳ ریشه هستند که هر کدام دارای ۱ یا ۲ کانال ریشه هستند.

هر چه ریشه دندان بیشتر باشد، درمان مدت بیشتری طول می کشد.

اگر لازم باشد درمان در چند جلسه انجام شود، دندانپزشک شما ممکن است مقدار کمی دارو را در کانال تمیز شده بین ویزیت قرار دهد تا باکتری های باقیمانده را از بین ببرد.

سپس دندان با استفاده از پر کننده موقت مهر و موم می شود.

اگر علائم عفونت، مانند افزایش دما یا تورم زیاد را دارید، ممکن است برای کمک به مدیریت و جلوگیری از عفونت بیشتر، آنتی بیوتیک به شما داده شود.

 

ثابت کردن دندان

در ویزیت بعدی، پرکردگی موقت و داروی داخل دندان برداشته می‌شود و پر کننده کانال ریشه وارد می‌شود.

این به همراه پرکردگی دندان را می‌بندد و از عفونت مجدد جلوگیری می‌کند.

احتمال شکستن دندان های پر شده از ریشه نسبت به دندان های سالم ترمیم نشده بیشتر است، بنابراین دندانپزشک شما ممکن است برای محافظت از آن روکش روی دندان قرار دهد.

در برخی موارد دندان پر شده از ریشه ممکن است تیره شود، به خصوص اگر در نتیجه آسیبی مانند ضربه به دندان مرده باشد.

روش های مختلفی وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند تغییر رنگ را درمان کند، مانند سفید کردن دندان با استفاده از مواد شیمیایی.

 

اضافه کردن یک روکش

روکش کلاهکی است که دندان واقعی را به طور کامل می پوشاند. ممکن است استفاده از روکش بعد از درمان ریشه برای جلوگیری از شکستگی دندان ضروری باشد.

 

روکش ها را می توان از موارد زیر تهیه کرد:

  • فلز یا پرسلن (یا هر دو)
  • یک ماده سرامیکی
  • شیشه پودری

دندانپزشک از یک مته برای کاهش اندازه دندان شما استفاده می کند و از روکش برای جایگزینی دندان های برداشته شده استفاده می کند.

یک قالب از دندان شما گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که روکش شکل و اندازه مناسبی دارد و به طور دقیق با دندان شما مطابقت دارد.

هنگام نصب روکش، از سیمان برای چسباندن روکش به دندان کوتاه شده استفاده می شود.

اگر بعد از درمان ریشه فقط مقدار کمی از دندان باقی مانده باشد، می توان یک پایه را در کانال ریشه سیمان کرد و برای کمک به حفظ روکش در محل خود استفاده کرد.

درمان ریشه چقدر موفق است؟

درمان ریشه معمولاً در حفظ دندان و از بین بردن عفونت موفقیت آمیز است.

از هر 10 دندانی که با ریشه درمان شده اند 9 تا 8 تا 10 سال زنده می مانند.

نصب روکش روی دندان پس از درمان ریشه برای بهبود میزان بقای دندان مهم است.

اگر دندان های خود را تمیز نگه دارید، دندان درمان شده شما باید برای مدت طولانی زنده بماند.

مقالات پیشنهادی: قیمت طرح لبخند ، انواع لمینیت سرامیکی ، کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران ، اصلاح طرح لبخند در شرق تهران ، طراحی لبخند

بقای دندان شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • چه مقدار از دندان طبیعی باقی مانده است
  • چقدر خوب دندان هایتان را تمیز نگه می دارید
  • نیروهای گاز گرفتن روی دندان
  • اما اگر عفونت برگشت، درمان ریشه می تواند تکرار شود.

یا اگر درمان با استاندارد بالا انجام شده باشد و عفونت باقی بماند، ممکن است یک عمل کوچک برای برداشتن نوک ریشه (اپیکوکتومی) برای درمان عفونت انجام شود.

بهترین متخصص درمان ریشه دندان

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص درمان ریشه چیست؟

در حالی که همه دندانپزشکان  تحصیلات دندانپزشکی دارند، کمتر از سه درصد دندانپزشکان متخصص ریشه هستند. درست مانند یک پزشک در هر زمینه دیگری، متخصص درمان ریشه متخصص هستند زیرا سه یا چند سال آموزش اضافی را فراتر از دانشکده دندانپزشکی گذرانده اند. آموزش اضافی آنها بر تشخیص دندان درد و درمان ریشه و سایر روش های مربوط به داخل دندان متمرکز است. در بسیاری از موارد با درمان ریشه می توان یک دندان بیمار را نجات داد. به همین دلیل، متخصصین درمان ریشه با افتخار از خود به عنوان متخصص در حفظ دندان یاد می کنند.

متخصصین درمان ریشه تحصیلات تخصصی دارند

برای متخصص شدن، متخصصین درمان ریشه پس از گذراندن شش سال در دانشکده دندانپزشکی، سه سال آموزش اضافی در یک برنامه تخصصی پیشرفته در ریشه دندان دارند. آنها بر روی مطالعه بیماری های پالپ دندان و نحوه درمان آنها تمرکز می کنند.

 

متخصصین درمان ریشه دارای تخصص هستند

با محدود کردن عمل خود به ریشه دندان، متخصصین ریشه منحصراً بر روی درمان پالپ دندان تمرکز می کنند. آنها به طور متوسط ​​25 درمان ریشه در هفته را انجام می دهند، در حالی که دندانپزشکان عمومی معمولاً دو درمان را انجام می دهند. متخصصین درمان ریشه زمان خود را به تشخیص و درمان دندان درد اختصاص می‌دهند. آنها متخصصان ماهری در یافتن علت دردهای دهان و صورت هستند که تشخیص آن دشوار بوده است.

 

متخصصین درمان ریشه در مدیریت درد متخصص هستند

متخصصین درمان ریشه از تکنیک های تخصصی برای اطمینان از راحتی کامل بیماران در طول درمان استفاده می کنند. آنها در تجویز داروهای بی‌حس‌کننده، به‌ویژه در بیمارانی که مشکل بی‌حس ماندن دارند، متخصص هستند. بیماران علاوه بر درمان راحت ، پس از درمان ریشه دندان، زمانی که عفونت یا التهاب پالپ بهبود می یابد، از درد دندان خلاص می شوند.

 

متخصصین درمان ریشه از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند

متخصصین درمان ریشه، مواد و تجهیزاتی دارند که برای راحت تر و موفقیت آمیزتر کردن درمان شما طراحی شده اند. آنها از یک ورقه کوچک پلاستیکی یا لاستیکی به نام بند دندانی برای جداسازی دندان در طول درمان استفاده می کنند و از بقیه دهان شما محافظت می کنند. رادیوگرافی دیجیتال و تصویربرداری سه بعدی به متخصصین درمان ریشه اجازه می دهد تا تصاویر دقیقی از آناتومی دندان های کوچک بگیرند تا کانال های ریشه و هر گونه عفونت مرتبط را بهتر ببینند. متخصصین درمان ریشه از میکروسکوپ های جراحی دندان برای دیدن بهتر داخل کانال های ریشه برای درمان کامل آنها استفاده می کنند.

مقالات پیشنهادی: قیمت طرح لبخند ، انواع لمینیت سرامیکی ، کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران

چرا من به یک متخصص ارجاع شده ام؟

متخصص درمان ریشه دندانپزشکی است که در حفظ دندان تخصص دارد. در نتیجه آموزش های تخصصی، متخصص درمان ریشه در یافتن علت دردهای دهان و صورت، درمان آسیب های تروماتیک به دندان، تشخیص ترک خوردگی دندان و انجام سایر روش های نجات دندان مهارت پیدا می کنند.

ما به‌عنوان متخصص ریشه، عمل خود را صرفاً به درمان ریشه محدود می‌کنیم، روش‌های معمول و دشوار و بسیار پیچیده از جمله درمان ریشه، درمان مجدد کانال ریشه و میکروجراحی ریشه را انجام می‌دهیم. ما از پیشرفته ترین فناوری در این زمینه استفاده می کنیم و بنابراین کارآمدترین و دقیق ترین هستیم. این مساوی با تجربیات مثبت و بهبود سریعتر است. ما انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای در پذیرش موارد اورژانسی ارائه می‌دهیم، بنابراین تأخیر در درمان به حداقل می‌رسد و بیماران می‌توانند به سرعت از درد دندان خلاص شوند. ما همچنین برای سوالات یا نگرانی های پس از درمان به راحتی در دسترس هستیم.

 

در طول درمان  ریشه دندان چه اتفاقی می افتد؟

درمان ریشه معمولاً بسته به وضعیت دندان و شرایط شخصی شما در یک جلسه تکمیل می شود. ما از بی حسی موضعی در ناحیه دندان شما استفاده می کنیم و تنها زمانی درمان را شروع می کنیم که مطمئن شویم کاملا بی حس شده اید. یک محافظ غیر لاتکس به نام لاستیک دندان برای ایزوله کردن دندان شما قرار داده می شود تا در طول عمل تمیز و خشک بماند و از آلودگی بیشتر جلوگیری شود. دهانه ای در تاج ایجاد می شود و با کمک میکروسکوپ دندانی کانال ها را تعیین می کنیم، پالپ عفونی یا دندان را جدا می کنیم، کانال ها را تمیز، شکل داده و ضد عفونی می کنیم. سپس کانال‌ها با مواد زیست سازگار پر می‌شوند و یک پر کننده موقت روی دهانه دسترسی قرار می‌گیرد تا ریشه‌های شما را از قرار گرفتن در معرض یا آلوده شدن محافظت کند تا زمانی که برای ترمیم نهایی خود به دندانپزشک عمومی خود بازگردید.

 

آیا درمان ریشه دندان دردناک خواهد بود؟

از بی حسی موضعی استفاده می شود و ما همچنین تمام اقدامات را انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که عمل شما به هیچ وجه ناراحت کننده یا دردناک نیست. برای اکثر بیماران، احساس بی حسی معمولاً پس از 2-3 ساعت فروکش می کند. درد دندان ها تا چند روز پس از درمان ریشه طبیعی است. برخی از دندان ها، به ویژه دندان هایی که برای مدتی مشکل ساز بوده اند، ممکن است چند ماه طول بکشد تا ثابت شوند. این ناراحتی معمولاً از بافت های حمایت کننده ملتهب ناشی می شود.

 

آیا بعد از درمان ریشه باید به دندانپزشکم مراجعه کنم؟

هنگامی که درمان ریشه شما کامل شد، سابقه درمان شما برای دندانپزشکی که شما را معرفی کرده ارسال می شود. ما به شما توصیه می کنیم بین دو تا شش هفته پس از اتمام درمان ریشه خود به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید تا ترمیم نهایی خود را انجام دهید، مگر اینکه ما توصیه دیگری داشته باشیم. این مدت زمان باعث می‌شود تا قبل از انجام اقدامات بیشتر روی دندان، بیشتر حساسیت شما فروکش کند. اگر دندان شما ترمیم نهایی لازم (تاج یا پر کردن) را نگیرد و پرکردگی موقت فرسوده شود، کانال ریشه عفونی شده و نیاز به درمان مجدد، جراحی میکروسکوپی یا کشیدن دارد.

 ترمیم نهایی یا پرکننده یا روکش است و برای محافظت از دندان شما در برابر شکستگی و آلودگی بیشتر قرار می گیرد و دندان شما را به عملکرد کامل خود باز می گرداند. از آنجایی که دندان ترمیم نشده مستعد شکستگی است، لطفاً تا زمانی که دندان درمان شده آن را ترمیم نکرده اید،با آن چیزی نجوید یا گاز نگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر سیمین برنگی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

دکتر سيمين برنگی متخصص دندانپزشكی ترميمی و زيبايی و عضو هيئت علمی دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران می باشند.

آخرین مقالات

قیمت لمينيت سراميكی

قیمت لمينيت سراميكی؛ یکی از روش های اصلاح طرح لبخند، لمینیت های سرامیکی می باشند لمينيت پوسته نازکی از جنس سراميك است که به

Search