چگونه طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهیم؟

طول عمر کامپوزیت دندان و عوامل موثر بر آن

طول عمر متوسط کامپوزیت‌ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه در مورد عواملی که بر افزایش و یا کاهش طول عمر کامپوزیت‌ ها تاثیر گذار هستند مطالب بیشتری ارائه می‌دهیم.

اگر کامپوزیت دندان‌ توسط یک دندانپزشک حرفه‌ ای انجام شود و مراقبت‌ ها و دستورالعمل‌ های پس از کامپوزیت به خوبی اجرا شود، طول عمر کامپوزیت‌ به مدت 5 الی 10 سال افزایش خواهد یافت. 

دکتر سیمین برنگی
ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان چند سال است؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

کامپوزیت‌ ها به دلیل ماندگاری و طول عمر بالای خود، جزء مواد شناخته شده‌ ای هستند که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. می خواهیم آماری حدودی از میزان ماندگاری کامپوزیت در شرایطی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شده، سبک زندگی سالمی دارید و کامپوزیت کردن دندان‌ ها توسط یک دندانپزشک متخصص و با تجربه یا بهترین دکتر لمینت دندان در تهران انجام شده است، ارائه کنیم. در چنین شرایطی کامپوزیت‌ ها می‌توانند بین پنج تا 10 سال ماندگاری داشته باشند. 

روش های افزایش طول عمر کامپوزیت دندان

حتما این سوال برای شمکا ایجاد شده است که آیا راهی برای افزایش طول عمر کامپوزیت ها دارید، برای اینکه بتوانید ماندگاری کامپوزیت دندان را افزایش دهید، توصیه می‌ شود نکات زیر را اجرا نمائید:

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید!

رعایت بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیم با افزایش طول عمر و ماندگاری انواع کامپوزیت دندان دارد. در ادامه برخینکات مهمی که می تواند به شما برای افزایش ماندگاری کامپوزیت ها کمک کند را ارائه نموده ایم.

  • حداقل روزی دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • بهتر است از خمیردندان‌ های توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.
  • خمیردندانی که پس از کامپوزیت استفاده می‌ کنید، نباید شامل مواد ساینده باشد.
  • خمیردندان‌ های حاوی فلوراید بهترین گزینه هستند.
  • مسواک شما باید نرم باشد تا از آسیب به کامپوزیت‌ پیشگیری شود.
  • جهت پاک کردن مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌ها از نخ دندان استفاده کنید.
  • همچنین استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال جهت کاهش احتمال پوسیدگی دندان و سایر بیماری‌های لثه می‌تواند بسیار موثر باشد. 

پیگیری معاینات دنداپزشکی

پس از کامپوزیت کردن دندان ها باید به صورت دوره‌ ای و در فواصل زمانی که دندانپزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد جهت معاینات دوره‌ ای مراجعه نمائید.

در هر معاینه وضعیت دندان‌ های کامپوزیت شده و سایر دندان‌ ها بررسی می‌ شود. در صورت وجود هرگونه لکه، جرم، پلاک و یا پوسیدگی، برطرف می‌ شود. پاکسازی حرفه‌ ای دندان‌ ها باعث می‌ شود طول عمر آن ها افزایش پیدا کند. 

عواملی که باعث کوتاه شدن طول عمر کامپوزیت می‌ شود

شناخت عواملی که باعث کوتاه شدن طول عمر کامپوزیت دندان می‌ شوند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این دانش به افراد کمک می‌کند تا از روش‌ های پیشگیری و مراقبتی مناسب بهره‌برداری کنند و از نیاز به تعویض یا تعمیرات زودهنگام جلوگیری نمایند.

سیگار کشیدن 

سیگار کشیدن علاوه بر خطراتی که برای سلامتی دارد باعث می‌شود طول عمر کامپوزیت‌ها نیز کاهش پیدا کنند. دود تنباکوی موجود در سیگار، قلیان و یا پیپ علاوه بر لکه دار شدن و تغییر رنگ کامپوزیت‌ها می‌تواند ماندگاری آنها را نیز کاهش دهد. 

مصرف نوشیدنی‌ و غذاهای رنگی

کامپوزیت‌ها مستعد لکه دار شدن هستند، بنابراین جهت کاهش احتمال ایجاد لکه روی دندان‌ کامپوزیت‌ شده و افزایش طول عمر آن ها باید مصرف نوشیدنی‌ هایی مانند قهوه، چای، شراب قرمز و مواد غذایی رنگدار مانند شاه توت را کاهش دهید.

پس از مصرف هرگونه نوشیدنی و ماده‌ی غذایی رنگی، دهان خود را با آب بشوئید و یا مسواک بزنید تا میزان لکه‌ ها کاهش پیدا کند. 

هرگونه ضربه و یا فشار روی دندان

اتصال کامپوزیت‌ روی دندان‌ ها بسیار مقاوم است اما اگر فشار و ضربه‌ وارده به دندان، منجر به ایجاد شکستگی، ترک خوردن، ساییدگی و سایر آسیب‌ ها شود، ماندگاری کامپوزیت‌ را کاهش خواهد داد. جهت جلوگیری از آسیب به دندان‌ های کامپوزیت شده از خوردن مواد غذایی سفت مانند یخ، آبنبات و یا ناخن خودداری نمائید. 

هنگام انجام ورزش‌ هایی که احتمال ضربه و آسیب به دندان وجود دارد، از محافظ دهان استفاده کنید.

اگر شب‌ها عادت به دندان قروچه دارید با مشورت دندانپزشک خود، محافظ مخصوص دندان تهیه کنید.

مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل باعث ایجاد لک و ضعیف شدن مواد باندینگ کامپوزیت می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید طول عمر کامپوزیت‌ها را افزایش دهید باید میزان مصرف الکل را کاهش دهید. 

چه عواملی بر طول عمر کامپوزیت دندان تاثیرگذار هستند؟

طول عمر کامپوزیت دندان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌ گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. تکنیک و مهارت دندانپزشک: کیفیت و مهارت دندانپزشک در نصب کامپوزیت بسیار مهم است. تکنیک‌ های نادرست می‌ توانند باعث کاهش طول عمر کامپوزیت شوند.
  2. کیفیت مواد استفاده شده: نوع و کیفیت مواد کامپوزیت نیز بر طول عمر آن تأثیرگذار است. بهترین برند کامپوزیت دندان به علت داشتن مواد با کیفیت بالا معمولاً مقاومت بیشتری در برابر سایش و رنگ‌ پریدگی دارد.
  3. بهداشت دهان و دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان، شامل مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان، می‌تواند به طول عمر آن ها کمک کند.
  4. عادات غذایی و سبک زندگی: مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی (مانند قهوه، چای و نوشابه) و عادات نادرست مثل جویدن ناخن یا استفاده از دندان برای باز کردن اشیاء می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی و سایش کامپوزیت شود.
  5. نیروی جویدن و گاز زدن: فشار زیاد و نادرست روی کامپوزیت، به خصوص در افراد با مشکلات جویدن، می‌ تواند باعث شکستگی یا ترک خوردگی آن شود.
  6. موقعیت دندان: دندان‌هایی که در موقعیت‌ های پر فشار مانند دندان‌های عقبی هستند، معمولاً طول عمر کمتری دارند نسبت به دندان‌های جلویی که فشار کمتری را تحمل می‌کنند.
  7. مراقبت‌های دندانپزشکی دوره‌ ای: مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و تمیز کردن دندان‌ ها می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلات قبل از بروز آسیب جدی کمک کند.
  8. عوامل زیست‌محیطی: عواملی مانند PH دهان و میزان بزاق نیز بر طول عمر کامپوزیت تأثیرگذار است. دهان خشک یا بزاق اسیدی ممکن است باعث سایش بیشتر کامپوزیت شود.

تأثیر مهارت دندانپزشک بر طول عمر کامپوزیت دندان

در این مقله به تعدادی از عواملی که می‌تواند در افزایش طول عمر کامپوزیت‌ها مفید باشند و همچنین مواردی که ممکن است باعث کاهش ماندگاری آن ها شود اشاره شد. اما یکی از عوامل تاثبر گذار بر طول عمر کامپوزیت‌ها این است که یک دندانپزشک متخصص و باتجربه را انتخاب نمائید. 

آماده سازی دندان‌ها پیش از کامپوزیت‌ها، روش کامپوزیت کردن دندان‌ها و مراقبت‌های پس از آن همگی جز عوامل تاثیرگذار در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان‌ها است که از جانب دندانپزشک باید ارائه شود. 

  • معاینه کامل تمام دندان ها و شناسایی هرگونه پوسیدگی، شکستگی، ترک و …
  • تراشیدن و پاکسازی دندان ها برای نصب روکش‌ ها
  • استفاده از مواد مناسب برای کامپوزیت کردن
  • معاینات دوره‌ ای جهت بررسی هرگونه مشکل و برطرف کردن آن

اگر کامپوزیت توسط بهترین دندانپزشک تهران انجام شود و مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های پس از کامپوزیت به خوبی اجرا شود می توانید طول عمر کامپوزیت‌های را به مدت 5 الی 10 سال افزایش دهید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search