تعویض کامپوزیت دنندان چگونه است؟

تعویض کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌هایی که روی دندان‌ها به منظور افزایش زیبایی و یا برای برطرف کردن مشکلات دندان قرار می‌گیرند پس از چند سال ممکن است دچار لکه، ساییدگی و سایر مشکلات شوند، در این صورت باید کامپوزیت‌های جدید یا سایر روش‌های زیبایی جایگزین کامپوزیت‌های قدیم شوند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی دلایل و نحوه تعویض کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

روش های تعویض کامپوزیت دندان

علت تعویض کامپوزیت دندان

بنا به دلایل مختلفی ممکن است لازم باشد جایگزینی کامپوزیت‌ها انجام شود. مهمترین دلایل تعویض بهترین برند کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • ایجاد لکه: کامپوزیت‌هایی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند در مقابل مواد غذایی رنگی آسیب پذیر هستند. مصرف چای، قهوه، شراب و سایر مواد نوشیدنی و خوراکی که دارای رنگ هستند می‌توانند به مرور منجر به ایجاد لکه روی کامپوزیت‌ها شوند.
  • ساییدگی: به مرور زمان روی کامپوزیت‌ها ایجاد می‌شود.
  • شکستگی، ترک و یا پوسیدگی دندان: گاز زدن مواد سفت مانند آب نبات، یخ، شکستن آجیل و سایر موارد می‌تواند منجر به شکستگی و یا ترک روی کامپوزیت‌ها شوند. استحکام موادی که در کامپوزیت دندان‌ها به کار برده می‌شود یک سوم دندان‌های طبیعی است به همین دلیل لازم است از دندان‌های کامپوزیت شده مراقبت بیشتری داشته باشید.
  • تغییر در شکل و یا تراز دندان: کامپوزیت می‌تواند عیوب جزئی دندان مانند فاصله‌ی بین دندان‌ها و یا دندان‌ها کج شده را اصلاح کند اما این مشکلات به مرور زمان ممکن است بدتر شوند و تراز بین دندان‌ها را که در حین کامپوزیت ایجاد شده بود از بین ببرند.
  • تصمیم شخصی برای تغییر شکل کامپوزیت‌ها:در برخی موارد ممکن است بیمار تصمیم بگیرد کامپوزیت‌ها روی دندان‌های جلو بلندتر و یا کوتاهتر شوند و یا اینکه رنگ آن را تغییر دهد.

به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان بین 5 تا 10 سال بوده و دائمی نیستند. بعد از این مدت لازم است که کامپوزیت‌ها تعویض شوند. هرچقدر که از دندان‌های خود بهتر مراقبت کنید ماندگاری کامپوزیت‌ها بیشتر می‌شود و زمان جایگزین کردن آنها به تعویق می‌افتد.

ترمیم یا جایگزینی کامپوزیت

در برخی موارد می‌توان آسیب‌های جزئی که به کامپوزیت‌ها وارد شده است را ترمیم کرد، این روش بسیار ساده بوده و یا استفاده از مواد کامپوزیت صورت می‌گیرد.

 اما در مواردی که ظاهر و عملکرد دندان آسیب دیده تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تغییر رنگ شدید ایجاد شده است و یا مواد کامپوزیت دچار فرسودگی شده‌اند تنها راهکار باقی مانده، تعویض کامپوزیت‌ها است. در این صورت باید ابتدا مواد کامپوزیت قبلی برداشته شوند و پس از آماده سازی دندان، مواد جدید استفاده شود.

نحوه‌ی تعویض کامپوزیت

آشنایی با مراحل تعویض کامپوزیت های قدیمی با روکش های جدید، می تواند به شما تا حد زیادی برای آمادگی های لازم کمک کند. در ادامه به صورت مرحله به مرحله این روند را شرح داده ایم.

  • برداشتن کامپوزیت‌های قدیمی: برای برداشتن کامپوزیت‌های قدیمی از ابزارهای دندانپزشکی برای تراشیدن مواد کامپوزیت استفاده می‌شود.
  • آماده کردن دندان: پس از اینکه مواد کامپوزیت قدیمی تراشیده شد، در صورتی که هرگونه پوسیدگی و یا آسیب روی دندان‌های طبیعی ایجاد شده باشد، ترمیم می‌شود تا دندان‌ها برای کامپوزیت جدید آماده شوند. سپس در طی فرآیندی به نام اچ کردن، سطح دندان برای اینکه مواد کامپوزیت روی آن چسبانده شوند آماده می‌شود. اچ کردن باعث می‌شود سطحی روی دندان ایجاد شود تا پیوند بین کامپوزیت و دندان‌های طبیعی بهتر انجام شود.
  • جایگزینی کامپوزیت: در مرحله‌ی بعد مواد اچینگ از روی دندان شسته می‌شوند و دندان‌ها به طور کامل خشک می‌شوند سپس مواد رزین کامپوزیت به صورت لایه به لایه روی دندان‌ها قرار داده می‌شود، فرم دهی می‌شوند تا به ظاهر دلخواه برسد.
  • در مرحله‌ی بعد پس از اینکه شکل مناسب و متناسب با سایر دندان‌ها ایجاد شد، موادر رزین کامپوزیت با کمک منبع نور LED قوی روی دندان‌ها چسبیده می‌شوند. انجام این مراحل توسط بهترین دکتر کامپوزیت دندان تهران می تواند در دستیابی به بهترین نتایج تا حد زیادی کمک کنننده باشد.
  • در نهایت دندان‌ها صیقل داده می‌شوند تا سطح دندان‌های کامپوزیت شده با سطح دندان‌های طبیعی متوازن باشد.

چه زمانی باید کامپوزیت های قدیمی جایگزین شوند؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم طول عمر متوسط کامپوزیت‌ها بین 5 تا 10 سال است، بعد از این مدت مواد کامپوزیت دچار سایش، ترک، تغییر رنگ و یا سایر مشکلاتی می‌شوند که نیاز به تعویض کامپوزیت وجود دارد.

با انجام مراقبت‌های خاص می‌توانید طول عمر کامپوزیت‌ها را افزایش دهید و زمان جایگزین کردن آنها را به تعویق بیندازید. تعدادی از این راهکارها عبارتند از:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان: روزانه دو مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • رژیم غذایی مناسب: میزان مصرف مواد غذایی رنگی، چسبنده و سفت را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود کاهش دهید.
  • معاینات دندانپزشکی: هر سال حداقل دو مرتبه برای معاینات دندانپزشکی مراجعه نمائيد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در دندان‌های کامپوزیت‌ شده و یا سایر دندان‌ها، در اولین فرصت ترمیم شوند.

سایر روش‌های جایگزینی کامپوزیت

پس از اینکه کامپوزیت‌های قبلی را از روی دندان خود برداشتید می‌توانید برای زیبایی دندان‌های خود از روش‌های دیگری به جز کامپوزیت کردن استفاده کنید. این روش‌ها عبارتند از:

🟠 روکش دندان: روکش دندان پوسته‌های نازکی از پرسلن یا رزین کامپوزیت هستند که تمام سطوح دندان را می‌پوشاند.

⚪ لمینت دندان: لمینت‌ها روکش‌هایی هستند که فقط قسمت جلویی دندان را می‌پوشاند.

🟠 بلیچینگ کردن: بلیچینگ کردن روشی برای سفید کردن دندان‌ها است که با استفاده از مواد مخصوص انجام می‌شود.

⚪ ارتودنسی: در صورتی که دچار بی‌نظمی بین دندان‌ها هستید (دندان‌های روی هم افتاده و یا فاصله‌ی بین دندان‌ها) می‌توانید از روش ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌های خود استفاده کنید.  

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search